Digitaliseringen av samhället och utvecklingen av e-sporten är ett fenomen som bara kommer att öka i omfattning. Vår uppmaning till dig som förälder är därför att vara nyfiken, ställa frågor och också våga sätta gränser om du märker att spelandet tar för mycket uppmärksamhet, skriver debattörerna.

Detta är en debattartikel. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Nyligen genomfördes Dreamhack på Elmiamässan i Jönköping som är världens största event för gaming och e-sport. I år besöktes evenemanget av fler än 50 000 personer och dessutom följde miljoner tittare sändningarna via nätet. Och det inte bara yngre män och pojkar som ägnar sig åt gaming och datorspelande. Spelandet är utbrett i alla åldrar och är definitivt inte en könsfråga. Gamingen har helt enkelt blivit en folkrörelse och en naturlig del av samhället, precis som traditionell idrott som fotboll, ridning och innebandy. Trots detta vet många föräldrar inte vad det handlar om och de oroar sig för eller vet inte hur man ska förhålla sig till barnens datorspelande. Det är därför hög tid att ta död på fördomarna om e-sporten och börja prata om ämnet och hur det påverkar oss och övriga samhället.

LÄS MER: Testa dig själv: Har du koll på Hearthstone-korten?

I undersökningen Com Hem-kollen som baseras på svar från ca 1 300 barnhushåll i Sverige, där både föräldrar och barn svarat, framkommer att nästan sju av tio barn spelar datorspel regelbundet. För många av de som är föräldrar till barn i åldrarna 6–17 år hade inte datorspel en lika naturlig plats i vardagen när de växte upp och man ägnade i stället mer tid åt andra saker. Detta kan vara en förklaring till att föräldrar ofta är skeptiska till barnens datorspelande. Varannan förälder tycker att spelandet tar för mycket av barnens tid och nästan sju av tio anser att det är negativt för hälsan.

Vad som också är uppenbart är att föräldrarna inte alls hänger med i utvecklingen. I snitt lägger föräldrar fyra timmar i veckan på att stödja barnen i traditionella idrottsaktiviteter, men var fjärde förälder engagerar sig inte alls i barnens datorspelande. Det är också betydligt vanligare att barn önskar sig mer engagemang från föräldrarna när det gäller deras datorspel än när det gäller deras andra idrottsaktiviteter.

LÄS MER: Här pekar Fnatic ut sina lagkamrater. Metro lekte pekleken med Dreamhack-mästarna.

Som med allt annat kan dock för mycket av något leda till något sämre. Detta gäller även datorspelande. Om barnen spelar för mycket – närmare bestämt mer än 10 timmar i veckan – kan vi se att spelandet kan gå ut över t ex skolresultat, fysisk aktivitet och allmänt välmående. Vi bör därför tänka på datorspel på samma sätt som andra fritidsaktiviteter.

Digitaliseringen av samhället och utvecklingen av e-sporten är ett fenomen som bara kommer att öka i omfattning. Vår uppmaning till dig som förälder är därför att engagera dig i ditt barns spelande, precis som du gör i andra av barnens aktiviteter. Var nyfiken, ställ frågor och våga också sätta gränser om du märker att spelandet tar för mycket uppmärksamhet. Det finns all anledning att bejaka datorspelandet snarare än att enbart ifrågasätta och kritisera. Med en positiv grundinställning blir det också lättare att få till en bra diskussion om i vilken omfattning barnen bör få spela och vilken inverkan det kan tänkas ha på barnens liv och tillvaro i övrigt.
Rickard Nordin, riksdagsledamot, Centerpartiet
Kristina Axén-Olin, Ordförande, Surfa Lugnt
Tomas Lyckedal, Brand Manager, Dreamhack
Ben Ameur Sadek, Gamingexpert, Com Hem

Om debattörerna

Debattörerna deltar i seminariet ”E-sporten växer – hur påverkar det barnen och hänger föräldrarna med?” under politikerveckan i Almedalen. Seminariet startar onsdag kl 08:00 på Wallers Terrass.

LÄS MER: SK-gaming segrare i finalen på Dreamhack – knäckte Fnatic på Mirage

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset