Den stora vinnaren är kunden som alltid har tillgång till bästa pris, skriver Karin Johansson, vd Svensk Handel.
Den stora vinnaren är kunden som alltid har tillgång till bästa pris, skriver Karin Johansson, vd Svensk Handel.

För handeln innebär Black friday att en växande del av julhandeln flyttar från december till november, en utveckling som kan väntas öka i takt med att Black friday växer. Konsekvensen för handlarna blir att en allt större del av julhandeln – som för många är årets viktigaste försäljningsperiod – blir ytterligare en reaperiod där försäljningen sker med låga marginaler, skriver Karin Johansson, vd Svensk Handel.

Detta är en debattartikel. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Det råder lite delade meningar om var namnet ”black friday” har sitt ursprung. En del påstår att det kommer från att köpfesten gjorde att amerikanska butiker kunde vände röda förlustsiffror till svarta vinstsiffror. Vissa tror säkert fortfarande att handlarna täljer guld i samband med black friday. Men verkligheten ser annorlunda ut och stavas snarare internationell konkurrens och hot om sviktande lönsamhet.

Svenskarnas intresse för black friday fortsätter att växa snabbt. Svensk Handels undersökning visar att cirka en tredjedel av butikerna, och varannan e-handlare, planerar att genomföra någon form av kampanj i samband med black friday. Och kunderna är i allra högsta grad med på tåget. Nästan varannan person (45 %) tänker handla under black friday, och en majoritet har siktet inställt på att köpa julklappar.

LÄS MER: Debatt: Timbro: Vi ska inte nöja oss med det vi har

Mid season sale, Singles day, black friday, cyber monday och en mellandagsrea som på sina håll startar redan innan tomten kommer med paketen på julafton. Den knivskarpa konkurrensen i handeln har gjort att försäljningen drivs allt mer av kampanjer och reor. Digitalisering och växande e-handel har förändrat spelplanen för handelns företag. Den stora vinnaren är kunden som alltid har tillgång till bästa pris.

Handlaren på hörnet konkurrerar idag inte bara med butikerna på samma gata, utan även med internationella e-handelsföretag. Ett uttryck för den internationella konkurrensen som råder i handeln är att cirka vart fjärde paket som Postnord levererar kommer från utländska aktörer.

LÄS MER: Debatt: Sluta överkonsumera på black friday

För handeln innebär black friday att en växande del av julhandeln flyttar från december till november, en utveckling som kan väntas öka i takt med att black friday växer. Konsekvensen för handlarna blir att en allt större del av julhandeln – som för många är årets viktigaste försäljningsperiod – blir ytterligare en reaperiod där försäljningen sker med låga marginaler. För många handlare kan utvecklingen hota lönsamheten. Det blir avgörande för handlarna att lyckas skapa lönsamma kampanjer.
Lönsamma handelsföretag är viktigt av flera orsaker. Handeln bidrar till att skapa en levande stad med puls, service och upplevelser. Handelns företag står dessutom för hela 11 procent av skatteintäkterna och en stor del av jobben. Var femte ungdom som har ett jobb att gå till arbetar i handeln, vilket gör handeln till den enskilt största arbetsgivaren för unga.
Så låt oss hoppas på en vit jul med svarta siffror för handlarna.
Karin Johansson, vd Svensk Handel

LÄS MER: Rekordhandel till jul – men e-handel krävs

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset