Nick’s reklam för sockerfri glass har kritiserats för att ha använt barn på bild, något företaget nu ångrar på sociala medier och uppger att de ska göra om.
Nick’s reklam för sockerfri glass har kritiserats för att ha använt barn på bild, något företaget nu ångrar på sociala medier och uppger att de ska göra om.

I en reklamkampanj som vill få oss att välja sockerfritt helgmys figurerar barn på bild. Intentionen är säkert god men samtidigt kan nya problem uppstå om barn får ett ökat fokus på hur deras kroppar ser ut eller att viss mat kan vara ”farlig”, skriver Thor Rutgersson, pressansvarig för Frisk & Fri – riksföreningen mot ätstörningar.

Detta är en debattartikel. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

”Blev det lite mycket igår?” och ”glassen du inte ångrar dagen efter”. Det här är två budskap i en av många reklamkampanjer som vill få oss att välja sockerfria alternativ till helgmyset. Det nya är att budskapen är illustrerade med bilder på barn – och således kan budskapet också tolkas som en direkt uppmaning till våra yngsta; ”du måste tänka på vad du äter”.
Intentionen är säkert god och en stor del av våra smakpreferenser – och hur vi förhåller oss till olika typer av mat – skapas säkerligen under uppväxten. Men samtidigt kan nya problem uppstå om barn får ett ökat fokus på hur deras kroppar ser ut eller att viss mat kan vara ”farlig”.

LÄS MER: Här är världens sämsta livsmedel

Just kampanjen som citeras ovan är nu nedplockad och företaget bakom har efter kritik på sociala medier sagt att den ska göras om. Det är bra, men vi lever i en värld med ett aldrig sinande flöde av budskap och uppmaningar. Och när det kommer till kosten handlar många av dem om vikten av att välja rätt. Ibland görs en uppdelning i ”bra och dålig mat” och vi får också höra att en viss typ av mat kan ”förtjänas”, genom exempelvis träning eller genom att äta extra nyttigt eller kalorifattigt, måltiden innan.

Att tänka på mat som någonting som måste förtjänas är en mental fälla. Skuldbeläggningen laddar maten med känslor och gör att vi lätt känner oss misslyckade. Och att skapa olika förbud för sig själv kan göra att kosthållningen blir ”allt eller inget”. När vi äter någonting som är ”dåligt” känner vi oss som sämre människor – och självbilden blir lidande. I ett sådant läge är det lätt att öka kraven på sig själv, vilket kan bli starten på en ätstörning.

LÄS MER: Nej, kolhydrater behöver inte göra dig tjock

En annan trend är att alla aktiviteter ska ha en hälsofunktion. Vi ska gå på ett visst sätt, träna efter ett exakt schema och äta saker som är laddade med ingredienser som påverkar vår kropp, på olika sätt. Men för många av oss blir kraven då alldeles för stora. Vi slår gärna ett slag för enkelhet, glädje och variation: Rör på dig – men en redig promenad i det fina vårvädret behöver inte vara sämre än crosstraining på gymmet. Träna hårt om du vill – men glöm inte att det ska vara roligt. Och ät för att du behöver det och för att det är gott – men strunta i kaloriräknaren om du inte absolut måste, av medicinska skäl.

Det vi måste lära oss – och sedan lära våra barn och ungdomar – är att lagom faktiskt är bäst. Ladda inte maten med negativa värden och försök att äta lite av varje. Visst kan det vara bra att välja sockerfria alternativ, men låt barnen slippa fundera på innehållsförteckningen.

Thor Rutgersson, Pressansvarig, Frisk & Fri – riksföreningen mot ätstörningar

Om debattören

Frisk & Fri – Riksföreningen mot ätstörningar är en ideell förening som startade 1983 syftar till att sprida information och genomföra aktiviteter för att stödja personer med ätstörningar och deras närstående, arbeta förebyggande inom området och påverka för bättre vård.

Så här gör du för att debattera i Metro:

 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset