Anders Ericson, vd, Sveriges Annonsörer.
Anders Ericson, vd, Sveriges Annonsörer.

Varför är inte den politiska reklamen mer nytänkande? Att kasta bort hundratals miljoner kronor på dålig reklam, utan att man har gjort sin hemläxa kring vad som är relevanta budskap, är slöseri med resurser och pengar, skriver Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.

Detta är en debattartikel. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Snart har fyra år passerat och den 9 september är det åter dags för val till riksdag, landsting och kommun. Man skulle kunna tro att den politiska kommunikationen utvecklats under dessa år. Men hittills ser det till mångt och mycket ut som tidigare – likgiltiga budskap till allt och alla.

Om du tillhör den stora grupp osäkra väljare som bestämmer dig nära inpå valet, kan du med lugn invänta reklamkampanjerna från de åtta riksdagspartierna. Deras reklambudgetar, som i år uppgår till drygt 310 miljoner kronor, kanske botar din eventuella valångest.

På gator och torg, i valstugor och annonser, kommer vi åter att mötas av uppmaningar och budskap från våra partier. Ser vi till förra valkampanjen haglade plattityderna. Vad sägs om ”Ett bättre Sverige för alla”, eller varför inte ”Dags för kunskap”. Vem skriver inte under på dessa löften? Eller finns det några som inte vill ha ett bättre Sverige eller förstår betydelsen av kunskap? Såklart finns det undantag, allt är inte dåligt, men partierna skulle kunna höja nivån på reklamen så mycket mer.

Svensk reklam är i dag en av världens bästa. 2016 var Sverige det näst mest kreativa landet i världen per capita, när reklam-vm i Cannes avgjordes.

LÄS MER: Debatt: Det finns inga ursäkter att lämna hunden i bilen

Så varför syns inte det när det kommer till politisk reklam? Varför är inte den politiska reklamen mer nytänkande? Att kasta bort hundratals miljoner kronor på dålig reklam, utan att man har gjort sin hemläxa kring vad som är relevanta budskap, är slöseri med resurser och pengar.

Och varför är det inga valgeneraler som väljer att sprida ut dessa drygt 310 miljoner under en längre tid, i stället för att som nu kraftsamla allt inom några få månader? Dessutom sker detta under den period när alla övriga partier krigar om vår uppmärksamhet. Det riskerar att bli dyrt och mindre framgångsrikt.

LÄS MER: Debatt: Klumpa inte ihop äldre till ett köttberg – de är också människor

Ser vi till hur partierna arbetar i sociala medier, som ju var mycket av Barack Obamas framgång när han vann presidentvalet 2008, lyckas våra partier något bättre. Det är, till viss del, mer personligt innehåll, som kommunicerar på ett mer nära sätt, ofta ganska fritt från floskler. Så varför anammar inget parti detta i sin övriga kommunikation?

Framgångsrik reklam är ofta den som känns. Den som vi kan knyta an till på ett eller annat sätt. Associeras med. Skratta till. Förfäras åt. Förföras av.
Framgångsrik reklam är också den som vill något. På riktigt. Den som vill förändra. ”Politik är att vilja”, sa Olof Palme redan på sin tid. Min uppmaning till våra riksdagspartier är just detta – visa att ni vill något i er reklam. På riktigt. Och utan floskler.

Anders Ericson, vd, Sveriges Annonsörer

Om debattören

Namn: Anders Ericson
Sysselsättning: vd Sveriges Annonsörer
Om Sveriges Annonsörer: Sveriges Annonsörer är en intresseorganisation för annonsörer. Organisationens uppdrag är att få annonsörer att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Organisationen har funnits sedan 1924 och är i dag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag.

Så gör du för att debattera i Metro

 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset