Det bör inte ligga på användarna att upphovsmännen ska få betalt, utan på Facebook och Google, menar debattörerna. Bilden är ett montage.
Det bör inte ligga på användarna att upphovsmännen ska få betalt, utan på Facebook och Google, menar debattörerna. Bilden är ett montage.

En del av annonspengarna borde hamna hos oss kulturskaparna – konstnärer, fotografer, filmare. Men Google och Facebook verkar vilja behålla alla inkomster som våra verk genererar för sig själva, skriver debattörerna.

Detta är en debattartikel. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

För en vecka sedan röstade EU om nya upphovsrättslagar på internet. Många verkar tro att lagarna handlar om att filtrera bort material från nätet, men så är inte fallet. Det handlar om att europeiska kulturskapare ska ha en chans att hävda sin rätt mot amerikanska jätteföretag som Google och Facebook.

Förra året gjorde Google 100 miljarder i vinst. Facebook 140 miljarder. Samtidigt hade en genomsnittlig bildkonstnär en månadsinkomst på 13 200 kronor. Facebook och Google har tillsammans 84 procent av alla annonsintäkter på internet.

En del av annonspengarna borde ha hamnat hos oss kulturskaparna – konstnärer, fotografer, filmare… Det tycker vi i alla fall, eftersom deras verk har delats på plattformarna och därmed ökat plattformarnas värde. Många likes, klick och kommentarer gör att plattformsägaren kan ta mer betalt för sina annonser.

Men Google och Facebook vill inte skriva några avtal med oss. I stället väljer de att skriva långa och finstilta användarvillkor där allt ansvar läggs på dig som användare, som då själv ska klarera rättigheter för eventuellt upphovsskyddade verk som hen vill dela med sina vänner och bekanta på nätet.

Varför Google och Facebook väljer att göra så här får de svara på själva, men vi kan inte se någon annan anledning än att de vill behålla alla inkomster som våra verk genererar för sig själva.

En viktig princip i de nya EU-förslagen är just att den som tjänar pengar när ett skyddat verk delas också ska stå för ersättning till den som skapat verket. Alltså att delningsplattformen som säljer annonser ska betala. Inte du som delar något med dina vänner och inte tjänar några pengar på det.

På upphovsrättssidan är vi vana att skriva kollektiva licensavtal. De kan omfatta alla kulturskapare inom en grupp (till exempel bildkonstnärer) och vi hittar vägar att fördela pengar rättvist. Vi har alltså inget behov av filtrering av nätet utan är helt nöjda med att Google, Facebook och övriga tar fullt ansvar själva.

I dag har Bildupphovsrätt den typen av licensavtal med kommuner, landsting, tv-kanaler, museer, tidningar och andra aktörer som använder en stor mängd upphovsrättsskyddat material i sin verksamhet. Mer än 80 procent av pengarna når upphovspersonerna.

Vill ni på Google och Facebook träffa oss redan nu för att diskutera hur ett 100 procent filterfritt licensavtal mellan er och bildskaparna skulle kunna se ut, så är ni välkomna till oss på Hornsgatan 103 i Stockholm.

Vi bjuder på kaffe.

Åsa Berndtsson, ordförande, Bildupphovsrätt i Sverige

Mats Lindberg, VD, Bildupphovsrätt i Sverige

 

Så gör du för att debattera i Metro

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset