Vi måste göra allt vi kan för att förskolan ska vara inkluderande för alla barn, skriver Olivia Espinoza.
Vi måste göra allt vi kan för att förskolan ska vara inkluderande för alla barn, skriver Olivia Espinoza.

Jag vill se mer medvetna strategier av pedagogerna i deras dagliga verksamhet, skriver Olivia Espinoza.

Detta är en debattartikel. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Är förskolan likvärdig idag? Är förskolan demokratisk och får alla barn samma möjligheter att utvecklas? Jag anser inte det, även fast jag vet hur mycket förskolan har utvecklats på kort tid.

Förskolan har som uppdrag att inkludera alla barn i förskolan. I läroplanen står det att alla barn ska få en likvärdig utbildning samt att alla barn ska ha rätt att uttrycka sig i olika uttrycksformer. Jag tolkar det som att förskolan ska främja all slags kommunikation och uttryck samt att anpassa det utefter vart barnet befinner sig i sin utveckling.

LÄS MER: Debatt: Föräldrar, så här hjälper ni era barns lärare

Vi behöver ha ett bredare perspektiv på hur vi möter det enskilda barnet och förstå att barn lär sig olika. Barns förutsättningar och erfarenheter kommer alltid att spegla vilka de är.

Olikheter som tar uttryck i det yttre såsom klass, ålder, kön, etnicitet men framförallt individens inre, barnets känslor och känsloliv. Jag anser att vi glömmer bort det ibland. Vi har förväntningar på vad ett barn ska kunna i en viss ålder eller i en specifik situation men vi behöver komma bortom det för att se det enskilda barnet vi har framför oss.

Vi behöver också förstå att vissa barn inte är utåtagerande utan de blir det i olika situationer. Förskoleåren är de viktigaste för barnets utveckling och att redan ha fått en benämning på vem man är (av vuxna) i sina utvecklingsår är otroligt orättvist mot barnet.

I mitt framtida yrke vill jag vara genuint intresserad av varje barn jag möter under dagen. Så vill jag att alla i förskolan ska tänka och känna.

Samhällets krav ställer till det och det är utefter de som normer och värderingar gör att vissa passar in och andra avviker; vilket jag vill påstå leder till utanförskap.

För att barn ska stimulera sina sociala förmågor och kompetens måste de också utsättas för dem. Förskolan är en viktig arena för barn där de knyter kontakter och får kamratrelationer. Social kompetens är också en viktig del av barnets egen utveckling. Dock bildas ett stort utanförskap för de barn som inte blir valda i leken av andra barn. Speciellt barn med särskilda behov av stöd. De ges automatiskt dåliga förutsättningar och färre möjligheter att öva på samspel, delaktighet och social kompetens.

Jag vill se mer medvetna strategier av pedagogerna i deras dagliga verksamhet. I mitt framtida yrke vill jag vara genuint intresserad av varje barn jag möter under dagen. Så vill jag att alla i förskolan ska tänka och känna.

LÄS MER: Debatt: Nej, mammaledig innebär inte att jag är ”ledig”

Alla människor uppfattar världen olika och vi förstår den inte på samma sätt. Om miljön i förskolan är anpassad efter barnet så kommer hen också fungera i den. Om vi märker att ett barn är i behov av särskilt stöd så är det också vårt ansvar att ge det barnet precis det som behövs, ett uppdrag som står tydligt i läroplanen.

Det är vi vuxna som konstruerar normer för vad som är acceptabelt beteende och vad som är avvikande, och detta styr och formar våra barn. Men jag vill att varje barn ska känna en trygghet när de är på förskolan. Jag vill att alla barn ska känna en delaktighet och inkludering.

Vi måste göra allt vi kan för att förskolan ska vara inkluderande för alla barn.

Olivia Espinoza 

 

Om skribenten:

Bor: Göteborg.
Gör: Studerar till förskollärare.
Ålder: 29 år.

Så gör du för att debattera i Metro:

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om Förskola