"Rederierna arbetar ständigt med nya miljöinvesteringar i form av klimatvänliga bränslen som flytande naturgas och batteridrift, landanslutning av elström till färjor som lagt till och moderniserade flottor", skriver Passagerarrederiernas förening.
"Rederierna arbetar ständigt med nya miljöinvesteringar i form av klimatvänliga bränslen som flytande naturgas och batteridrift, landanslutning av elström till färjor som lagt till och moderniserade flottor", skriver Passagerarrederiernas förening.

Passagerarrederierna som trafikerar Sverige har en lång tradition av att utveckla nya sjötransportsystem som är i absolut framkant när det gäller såväl miljön som själva transportlogistiken, skriver representanter för Passagerarrederiernas förening.

Detta är en debattartikel. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Varje år transporteras 19,9 miljoner utländska turister till Sverige. Av dessa kommer 33 procent med båttrafiken, färjor och kryssningar. Det kan jämföras med flygtrafiken som transporterar 23 procent av de totala besökarna till landet. Trots att fler turister kommer till Sverige via båttrafiken talas det i media och politiken övervägande om flygtrafikens och flygplatsernas betydelse för landets besöksnäring. Har allmänheten, och politikerna, glömt Sveriges största turistmotor – färjeindustrin?

Passagerarrederierna som trafikerar Sverige har en lång tradition av att utveckla nya sjötransportsystem som är i absolut framkant när det gäller såväl miljön som själva transportlogistiken. Rederierna arbetar ständigt med nya miljöinvesteringar i form av klimatvänliga bränslen som flytande naturgas och batteridrift, landanslutning av elström till färjor som lagt till och moderniserade flottor.

LÄS MER: Långsam ökning av hotellnätter i Sverige

Utländska besökare till Sverige konsumerar tillsammans för 120 miljarder kronor, och bidrar därmed med 17,3 miljarder kronor i moms till staten. Bara i Stockholm bidrar besökare som kommer via färja med fem miljarder i turistintäkter och fyller sju genomsnittliga Stockholmshotell varje dag, året runt.

Passagerarrederiernas medlemmar bidrar till hela Sveriges besöksnäring. Under 2017 hade Stockholms hamnar flest fartygspassagerare i landet med 12 miljoner, tätt följt av Helsingborgs hamn med 7,5 miljoner under 2016. Antalet inresta passagerare via fartyg i södra Sverige uppgick till 3,8 miljoner. Även i norra Sverige gör våra medlemmar skillnad: Kvarkenförbindelsen mellan Umeå och Vasa hade under 2017 upp mot 200 000 passagerare, en femdubbling sedan 2012. Många färjepassagerare ankommer med bil vilket innebär att de enkelt kan förflytta sig vidare i Sverige – att jämföra med flygbesökare, som under sin vistelse oftast stannar i närheten av flygplatserna.

LÄS MER: Insändare: Låt inte turismen förstöra världens vackraste platser

Trots Passagerarrederiernas hållbarhetsarbete och betydande bidrag till besöksnäringen i landet framhävs sällan vår verksamhet av politiker och media.

Passagerarrederiernas förening vill därför att:

  • Rederierna inkluderas i regeringens exportsatsningar på våra närmarknader på ett helt annat sätt än idag.
  • Rederierna blir en självklar del av myndigheternas arbete i utvecklingen av Sverige som turistprodukt.
  • Rederierna vid varje tillfälle bereds möjlighet att delta i regeringens expertgrupper gällande besöksnäringen.
  • Regeringen visar lika stort intresse för att med skattepengar skapa möjligheter till att investera i hamninfrastruktur som i flygplatser.

Passagerarrederiernas förening;
Jari Virtanen, Chief Transformation Officer Stena Line och ordförande PRF
Satu Andersson, vd Birka Cruises
Christer Bruzelius, vd Destination Gotland
John Steen-Mikkelsen, vd Faergen
Jes Svare, Head of Travel HH-Ferries
Kenneth Gustavsson, Marknadsdirektör Viking Line
Peter Ståhlberg, CEO Wasaline
Fredrik Moliis, COO Wasaline

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset