Bilden av bilmekaniker som många har behöver inte stämma, menar Petra Bendelin. I dag är stora delar av mekanikeryrket digitalt.
Bilden av bilmekaniker som många har behöver inte stämma, menar Petra Bendelin. I dag är stora delar av mekanikeryrket digitalt.

Mekanikerbranschen bemannas i dag till hela 96 procent av män, trots att det finns stort utrymme och behov av fler unga kvinnor att etablera sig i yrket, skriver Petra Bendelin, vd för ProMeister Solutions på Mekonomen Group.

Detta är en debattartikel. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Fordonsbranschen skriker efter nyutbildade bilmekaniker. Det behövs dels fler mekaniker över lag, dels mekaniker med bättre teknisk utbildning än tidigare. Inom en snar framtid behöver exempelvis Mekonomen Group 500 nya medarbetare till sina verkstäder, och det totala behovet i branschen är 5 800. Branschen bemannas i dag till hela 96 procent av män, trots att det finns stort utrymme och behov av fler unga kvinnor att etablera sig i yrket. Enligt Skolverket är andelen kvinnor på gymnasiets fordonsprogram idag bara runt 15 procent.

LÄS MER: Akut brist på lastbilsmekaniker

I dag finns en förlegad och omodern bild av mekanikeryrket som något tungt och smutsigt. Men faktum är att dagens moderna bilverkstäder ser annorlunda ut. Precis som många andra branscher är även fordonsbranschen ett område som blir mer och mer digitaliserat i takt med nya bilmodeller där mycket styrs via alltmer avancerad programvara. Bilarna blir mer tekniska och smartare, och redan idag pågår försök med självkörande bilar på vägarna och bilar med alternativa bränslekällor eller miljöbilar såsom el- och hybridbilar blir ständigt fler. Logiskt tänkande, att kunna kommunicera med kunderna och ett genuint intresse för bilarna är de huvudsakliga egenskaperna du behöver för att bli en framgångsrik mekaniker idag. Dessutom är fordonsmekaniker ett framtidsyrke med goda förutsättningar att ge ett välbetalt jobb direkt efter gymnasiet.

Mekonomen Group tog i höstas ett första viktigt steg mot att modernisera bilden av mekanikeryrket genom att starta en egen gymnasieutbildning för blivande fordonsingenjörer i Stockholm och Lund. Tack vare den kan nu ett 40-tal elever per årskurs ta del av det senaste inom modern verkstadsteknik. Några tjejer har redan hittat till utbildningen – men det skulle kunna bli betydligt fler.

LÄS MER: Brist på arbetskraft – här finns kompetensen

Många ungdomar vet inte vad de vill arbeta med i framtiden. De sneglar på kompisarna och följer gärna strömmen för att inte sticka ut för mycket. Detta kan även påverka vid val av gymnasieinriktning. Dessutom finns föreställningar om att vissa yrken passar bättre för män än för kvinnor där bilmekaniker är ett typiskt exempel. Risken blir därmed att många tjejer väljer bort dessa utbildningar. Låt oss förändra detta förlegade synsätt! Vårt mål är att lärare, föräldrar och framförallt eleverna ska få insikt om att bilmekaniker är ett modernt framtidsyrke som passar alla som är intresserade av mekanik, teknik och programmering.

Mekanikeryrket i dag behöver således inte vara särskilt tungt utan handlar mer om att vara intresserad av teknik eftersom mycket av arbetet är digitalt. Vi tror att det finns stor potential i att göra fordonsprogrammen mer attraktiva. En viktig del i detta är att lyfta fram positiva exempel från verkligheten som speglar en mångfald men också att ge relevant information till blivande gymnasielever.

Petra Bendelin, vd för ProMeister Solutions på Mekonomen Group 

Om debattören:

Petra Bendelin har arbetat inom Mekonomen Group i drygt 7 år och haft flera olika roller inom koncernen. Hennes nuvarande roll är som VD för ProMeister Solutions. ProMeister Solutions är ett bolag inom Mekonomen Group, som arbetar med lösningar för verkstaden. En sådan lösning är bland annat rekrytering av fordonstekniker. För att attrahera fler fordonstekniker till branschen och säkra deras kunskapsnivå så har ProMeister, i samarbete med Real gymnasiet, startat ProMeister Fordon en yrkesutbildning för gymnasieelever. Petra Bendelin, 40 år, Magister i psykologi vid Luleå tekniska universitet.

Om debatten:

  • Bilmekanikerbranschen är i behov av 5 800 mekaniker de kommande tre åren.
  • Fordonsmekaniker/fordonsingenjör är ett framtidsyrke med goda förutsättningar att få ett välbetalt jobb direkt efter gymnasiet .
  • Antalet sökande till Sveriges fordonstekniska gymnasieutbildningar har minskat i snitt med ca 125 personer per år sedan 2011/2012 (Skolverket) .
  • Andelen kvinnor på fordonsprogrammet har sedan 2013/2014 ökat något till dagens 15 procent (Skolverket).

Källa: Skolverket, Mekonomen Group

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset