"Lärarstudenter investerar upp till fem år av sina liv i lärarutbildningen. Det är dessa lärarstudenter som kommer att ge tid till våra barn men innan dess behöver vi ge tid för de blivande lärarnas goda start i yrket", skriver Mimmi Rönnqvist.

Detta är en debattartikel. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Lärare har Sveriges viktigaste yrke. Dessvärre avspeglas inte det i landets många lärarutbildningar, som i dag brister på många viktiga områden. Det som saknas är undervisningspraktiska inslag och lärarledda timmar. Lärarstudenter blir i dag inte inskolade i yrket av de som kan yrket. Lösningen ligger i att ta vara på den kompetens som finns genom att låta yrkesverksamma lärare leda lärarstudenter in i yrket på ett bra sätt. Detta går att åstadkomma genom en förbättring av lärarutbildningens praktik; den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU). VFUn är den enda bryggan mellan universitetsutbildning och ett yrkesliv som lärare för lärarstudenter.

LÄS MER: Ge inte oss lärare avslutningspresenter – alla familjer har inte råd

Majoriteten av nyblivna lärare upplever att de saknar kunskaper i en rad praktiska delar av läraryrket, enligt Lärarnas riksförbunds rapport. De upplever sig helt enkelt inte vara tillräckligt rustade för yrket.

Utbildningen behöver hitta tillbaka till den praktiska verksamheten och börja navigera med siktet inställt på yrkesskicklighet och professionalitet. Genom goda förberedelser och tydlig struktur kan vi optimera de verksamhetsförlagda veckorna som lärarutbildningen redan har på ett bättre sätt.

I dag regleras VFU:n genom högskoleförordningen men främst genom lärosätenas individuellt utformade kursplaner. Lärosäten har möjlighet att ge framtidens lärare en bättre start i yrket genom att skapa goda förutsättningar under VFU:n. Den pedagogiska färdigheten som förväntas av våra svenska lärare kräver träning och erfarenhet. Det bör finnas övergripande nationella riktlinjer för att säkerställa att alla lärarstudenter får möjlighet att förbereda sig på sitt kommande yrke.

Lärarstudenter behöver:

  1. Veta vilka rättigheter och skyldigheter lärarstudenter och handledare har i samband med VFU:n.
  2. VFU i den skolform till vilken vi utbildar oss. Blivande grundskollärare ska göra sin VFU i grundskolan och blivande gymnasielärare ska göra sin VFU i gymnasieskolan.
  3. Handledas av behöriga lärare som är väl förberedda och medvetna om vad lärosätet förväntar sig av dem i form av handledning och bedömning.
  4. God planering för att ge skolornas huvudmän möjlighet att skapa tid för handledarnas uppdrag samt tid för utveckling och utvärdering av lärarstudenten.

Studerandefackliga lärarföreningar jobbar dagligen med den första punkten i denna digra lista men det finns 28 lärosäten, en regering och ett helt samhälle som har ansvar att se till att fler vill bli lärare och att samtliga nya lärare stannar kvar i yrket. Lärarstudenter investerar upp till fem år av sina liv i lärarutbildningen. Det är dessa lärarstudenter som kommer att ge tid till våra barn men innan dess behöver vi ge tid för de blivande lärarnas goda start i yrket.

Det finns inga genvägar till erfarenhet. Det finns dock goda möjligheter att förbättra nya lärares start i yrket. Dessa vägar heter praktiska inslag i utbildningen, behöriga handledare, rätt skolform och tid med handledaren. Lärarutbildningen behöver resurser för att kunna ge dessa möjligheter till landets framtida lärare. Alla investeringar i lärarutbildningen är en investering för hela samhället, både nu och i framtiden.

Mimmi Rönnqvist, ordförande Lärarnas Riksförbunds studerandeförening

LÄS MER: 20 lärare och elever: Det är det största problemet i skolan i dag

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset