Äg den lilla rörelsen, skriver Leila Söderholm.
Äg den lilla rörelsen, skriver Leila Söderholm.

Skaffa inte ett dyrt medlemsskap på gymmet och strunta i att köpa de där dyraste träningsskorna som oftast ändå bara kommer att samla i damm i garderoben, skriver Leila Söderholm.

Detta är en debattartikel. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Nu kommer den tiden på året då många av oss har lovat oss själva bättre vanor. Vi kommer att se putrumpor och magrutor i vartannat inlägg på sociala medier och under granen fanns kanske paket med olika moderiktiga svettabsorberande plagg i lycra. Mer beslutsamma än någonsin startar vi det nya livet och vi ser fram emot allt det härliga som kommer med våra nya jag. Den första veckan går det bra, kanske andra veckan också – men sedan börjar vi inse att man får ont i munnen av att äta så mycket grönsaker, vi har glömt hur det känns att gå som en vanlig människa för all träningsvärk ger oss en vaggande gång och här någonstans slår den första förkylningen till. Liggandes på rygg planerar vi nästa veckas träning, men glädjen och målbilden börjar båda bli lite suddiga i kanten.

LÄS MER: Debatt: Näringslivet – rekrytera oss

Och nu kommer de smygande, de där ursäkterna. ”Det tog lite för mycket tid från jobbet”, ”det blev mindre tid för familjen”, ”ska jag hålla på så här vecka efter vecka i resten av mitt liv?”, ”för mycket broccoli kanske ger mask i magen?”, ”lite guldkant måste vi ha!”… Helt plötsligt har vi förhandlat bort vår nya ambition och med en känsla av misslyckande rullar vi in i täcket och stannar där för att titta ut nästa januari igen. Nyårslöften föder många gånger endast känslan av misslyckande.

Vi måste sluta se rörelse som något vi ska börja med en viss månad och toksatsa på under en kort period. När hjärnan och kroppen säger ifrån för att vi gick ut lite för hårt känns det extra tungt att för hundrade gången ge upp, och då är det väldigt lätt att hamna i ett ”allt eller inget”-tänk.

Vi måste sluta se rörelse som något vi ska börja med en viss månad och toksatsa på under en kort period.

Det är här vi kan göra den stora förändringen. Kroppen har samma behov varje dag – inte bara i januari. Här gäller det att få in goda vanor i vardagen som går att följa långsiktigt. Att känna sig misslyckad är inte en speciellt hälsosam känsla. Vill vi ha hållbar hälsa så måste vi starta med något som känns görbart i våra liv i dag. Mot bakgrund av flera studier vet forskarna i dag att den lilla rörelsen har stor betydelse för hur vår kropp mår. Det vi gör i vardagen är alltså enormt viktigt, skapar bra hälsa och ger oss en känsla av att vara lyckad – och den känslan om något är hälsosam. Viktiga processer i kroppen stannar av när vi sitter stilla, men genom enkel ”smygträning” i vardagen startar vi upp dem igen. Den stora skillnaden är att vi varje dag känner att oss lyckade.

Det är lätt att tro att det är pulvershakes eller störst rumpa på Instagram som är nyttigt och bra för oss, men det är när vi använder kroppen dag efter dag året om och känner oss nöjda som vi får den bästa effekten.

LÄS MER: Debatt: Är det bara medelklassflickor som ska ha rätt till kultur?

Vi behöver inte köpa nya löparskor som bara används fem gånger eller bli medlemmar på det dyraste gymmet som dränerar oss på både pengar och glädje i mars när motivationen börjar tryta. Det viktigaste med rörelse är att det är just rörelse! Strunta i att sträva efter att köra ett Ironman eller att få Sveriges största putrumpa. Äg den lilla rörelsen och spänn rumpan nu. Det behöver inte ens postas på sociala medier.

Leila Söderholm

Om debattören:

Ålder: 47 år.
Ort: Stockholm.
Sysselsättning: Föreläsare, författare, träningsexpert.
Aktuell: Med boken ”Smygträna: Varje minut gör skillnad”.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset