Många av de färdigheter som kommer vara viktiga att ha på framtidens arbetsmarknad går att få genom spel, skriver Ann-Therese Enarsson och Alexander Hallberg.
Många av de färdigheter som kommer vara viktiga att ha på framtidens arbetsmarknad går att få genom spel, skriver Ann-Therese Enarsson och Alexander Hallberg.

Gamers tränar upp färdigheter som är relevanta för arbetsgivare, skriver tankesmedjan Futurion tillsammans med spelhobbyförbundet Sverok.

Detta är en debattartikel. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Nu till helgen arrangeras Dreamhack Winter i Jönköping. Det är ett evenemang som väntas locka över 50 000 deltagare. Unga som genom sitt spelande skaffar sig kompetenser och färdigheter som behövs på framtidens arbetsmarknad. Det gör Dreamhack till en slags informell utbildningsmässa för den som ska förbereda sig för en arbetsmarknad som ännu inte finns.

Spel och spelande i olika former växer så det knakar. E-sporten lockar snart fler unga än traditionell idrott och gamer är den identitet som flest svenska pojkar associerar sig med enligt Ungdomsbarometerns undersökningar. Medan vuxenvärlden ser spelande som någonting problematiskt som behöver begränsas, sitter vi i själva verket på en enorm potential av unga med unika färdigheter som vi riskerar att missa därför att dagens chefer och rekryterare inte förstår den.

LÄS MER: Debatt: Personer med porrberoende måste få behandling

För även om det förstås finns problem med överdrivet spelande, finns det samtidigt ett stort mått av lärande och nya färdigheter i spelen. Föräldrar med dataspelande barn kan vittna om 10-12-åringar som talar och förstår engelska – långt utanför den undervisning de har fått i skolan. Förmågan att tänka strategiskt och samtidigt nytänkande, att leda grupper från olika länder och tidzoner mot ett gemensamt mål, ja den får man som guild-ledare i World of Warcraft. Exemplen är många.

I rapporten ”Framtidens färdigheter i ett digitaliserat arbetsliv” har Futurion sammanställt forskning kring vilka av dagens arbetsmoment som med störst sannolikhet kommer att automatiseras. Och omvänt – vilka är färdigheterna som kommer att vara svårast att ersätta med robotar och artificiell intelligens? En rad genuint mänskliga färdigheter framträder som till exempel fingerfärdighet, nytänkande, konstnärlighet och empati, tillsammans med förmågan att övertyga och komma överens med andra.

LÄS MER: Debatt: Barn vill att föräldrarna engagerar sig mer i deras datorspel

Många av de färdigheter som kommer vara viktiga att ha på framtidens arbetsmarknad får vi genom traditionell utbildning. Men påfallande ofta även i helt andra sammanhang –  bland annat genom att spela spel. Därför behövs det en ökad kunskap och förståelse för vilka färdigheter som spelen ger. Och det gäller spelare lika mycket som arbetsgivare.

Därför lanserar vi nu en gaming-guide där spelare och arbetsgivare kan få en fingervisning om vilka typer av kompetenser som finns i vilken typ av spel. Vi menar inte att spelandet ska ersätta skolan. Det är fortfarande kombinationen av pedagogisk undervisning och eget lärande som ger den bästa effekten, men vi vill uppmana företagare som inte tycker att de hittar rätt kompetens att också börja leta på nya ställen. Ta spelkompetensen på allvar. Efterfråga referenser till spelande i jobbannonser. Till helgens Dreamhack har ett fåtal företag och organisationer utanför spelvärlden sökt sig. Till vårens upplaga borde det vara minst det dubbla. För om inte kompetensen kommer till företagen, kanske det är dags att företagen söker upp kompetensen?

Ann-Therese Enarsson, vd Futurion
Alexander Hallberg, ordförande Sverok

Debattörerna

Futurion är TCO:s och TCO-förbundens fristående tankesmedja med fokus på framtidens arbetsliv och arbetsmarknad.
Sverok är Sveriges största ungdomsförbund. 101 000 medlemmar i 3 600 föreningar över hela landet samlar, utvecklar och sprider spelhobbyn.

LÄS MER: Så gör du för att skriva i Metro

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset