Vad som framkommer tydligt under mina år som doktorand vid Institutionen för tillämpad IT vid Göteborgs universitet, är att skolan har en betydelsefull roll att fylla vad gäller hur våra ungdomar förhåller sig till sin mobiltelefon, skriver Anita Grigic Magnusson.
Vad som framkommer tydligt under mina år som doktorand vid Institutionen för tillämpad IT vid Göteborgs universitet, är att skolan har en betydelsefull roll att fylla vad gäller hur våra ungdomar förhåller sig till sin mobiltelefon, skriver Anita Grigic Magnusson.

Låt oss nu en gång för alla sluta upp med att se mobiltelefonen som enbart något av ondo för dagens unga, skriver Anita Grigic Magnusson, doktorand vid Institutionen för tillämpad informationsteknologi, Göteborgs universitet.

Detta är en debattartikel. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Efter alla de samtal som jag haft med högstadieelever står en sak klar: Självklart ska mobiltelefonen ha en plats i skolan och då även under lektionstid. Givet tänker ni efter samtal med tonåringar som inte kan andas utan sin mobiltelefon. Faktum är att våra högstadieelever är klokare än så. Jag ser att de efterfrågar regler och ber om hjälp att kunna förhålla sig till sin mobiltelefon.

Högstadieelever är väl medvetna om problematiken kring mobiltelefonen och många av dem har svårt och vill ha hjälp med att förbise alla de notifikationer som haglar in under en skoldag. Så varför inte bara förbjuda mobiltelefonerna? Hur svårt kan det vara? Svårare än ni tror.

LÄS MER: Debatt: Äldre blir lätta brottsoffer på grund av bristande regler

Vad som framkommer tydligt under mina år som doktorand vid Institutionen för tillämpad IT vid Göteborgs universitet, är att skolan har en betydelsefull roll att fylla vad gäller hur våra ungdomar förhåller sig till sin mobiltelefon. Hemma finns oftast inga regler, förutom att mobiltelefonen inte ska vara närvarande vid middagsbordet. Med ett undantag: Om föräldrar ber sitt barn att googla något. Mobiltelefonen blir också ofta skurken i fråga när någon syssla som barnet skulle ha gjort inte är gjord. Ofta bestraffas detta med mobiltelefonförbud, utan någon som helst hänsyn till om det egentligen är mobiltelefonen som är boven i frågan. Med andra ord, hemma får våra högstadieelever inget stöd i hur de ska hantera sin mobiltelefonanvändning.

Därmed får skolan en ytterst viktig roll i detta. För de högstadieelever som går på skolor där mobiltelefonen är tillåten problematiseras oftast mobiltelefonanvändningen och den kommer till nytta för eleverna. Ibland föredrar eleverna att använda den då den är lätt och smidig jämfört med skolans datorer. I vissa fall förutsätter till och med lärarna att eleverna har mobiltelefonen med sig redo att användas under lektionstid. Ibland läggs den åt sidan, som vid föreläsningar och genomgångar. Vad som här skiljer sig från de skolor med förbud (där det visat sig att högstadieelever ändå ägnar tid åt mobiltelefonen fast då i smyg och helt åt icke skolrelaterade aktiviteter) är att eleverna lär sig att använda mobiltelefonen i sitt skolarbete istället för att bara ägna sig åt icke skolrelaterade aktiviteter så som sociala medier och spel. Likaså får eleverna här mer hjälp att skapa ett sundare förhållningssätt till sin mobiltelefon.

LÄS MER: Debatt: Unga och barn behöver inte skyddas med porrfilter

Så låt oss nu en gång för alla sluta upp med att se mobiltelefonen som enbart något av ondo för dagens unga. Låt skolorna i samråd med lärare, elever och föräldrar sätta upp sina egna regler kring mobiltelefonen så att skolan kan hjälpa våra unga att få ett sunt förhållningssätt till sin mobiltelefon. För i ärlighetens namn, visst är mobiltelefonen en fantastisk liten manick som med rätt användning hjälper oss i många av våra dagliga aktiviteter och situationer.

Anita Grigic Magnusson

Om debattören

Ålder: 37 år.

Ort: Göteborg.

Gör: Legitimerad SO-lärare. Yrkesverksam på både på mellan- och högstadiet under 10 år. Doktorand vid Institutionen för tillämpad informationsteknologi, Göteborgs universitet. Hennes forskningsfokus är mobiltelefonen och skolan. 

Så här gör du för att debattera i Metro:

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset