Hur roligt tror ni det är att gå igenom Pythagoras sats tre lektionstillfällen i rad för att en fjärdedel av eleverna inte lyssnat?, skriver Isa Berndtsson.
Hur roligt tror ni det är att gå igenom Pythagoras sats tre lektionstillfällen i rad för att en fjärdedel av eleverna inte lyssnat?, skriver Isa Berndtsson.

Jag förstår absolut att alla inte har samma förutsättningar i livet och då särskilt inte i skolan. Men är det inte mer än rätt att man kräver att en 16-åring klarar av att sitta still, hålla käften och lyssna?, skriver Isa Berndtsson.

Detta är en debattartikel. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Jag är så otroligt trött på svenska skolan. Skolan där ingen tillåts vara bättre än någon annan och där vi hela tiden ska lyfta de som egentligen inte bryr sig. Det som fick bägaren att rinna över inträffade på vår mattelektion. För att förtydliga går jag i årskurs nio, så resultatet på nästkommande prov var rätt så väsentligt.

LÄS MER: Debatt: Det handlar inte om social inkompetens – utan om svensk kultur

Vi har infört så kallade mobilfria lektioner, det är alltså förbjudet att använda sin mobil under lektionstid om inte annat är överenskommet med respektive lärare. Detta är en regel som många överträder och vi har allt för ofta livliga diskussioner om huruvida denna regel hjälper eller stjälper. Hur som helst är mobilanvändningen ett faktum och under vår senaste mattegenomgång var många betydligt mer intresserade av mobilspelet Hearthstone än Pythagoras sats. Detta resulterade i en privatgenomgång för dessa elever vilket tog upp alla andras resterande lektions- och frågetid. Jag förstår att alla har rätt till utbildning, men i och med den rätten tillkommer även allas rätt till att fördärva andras.

“Alla är genier. Men om du bedömer en fisk utifrån dennes förmåga att klättra i träd, så kommer den att leva hela sitt liv i tron om att den är dum”. Detta citat sägs vara sagt av Albert Einstein och är det dummaste jag någonsin hört. Ännu värre är det när människor använder det som ett försvarstal gällande skolfrågor. Jag förstår absolut att alla inte har samma förutsättningar i livet och då särskilt inte i skolan. Men är det inte mer än rätt att man kräver att en 16-åring klarar av att sitta still, hålla käften och lyssna?

LÄS MER: Debatt: Jag lurade svenska folket med fake news – så skyddar du dig inför valet

Något annat som tydligt visar på svenska skolans diffusa förhållningssätt är acceptansen kring uppskjuten deadline. Jag har skrivit flertalet uppsatser och gjort väldigt många uppgifter där tiden för inlämning varit klar från början, men där den ändå överskridits varje gång. Själv har man suttit hela fredagskvällen för att skriva klart sin bokanalys innan lovet, men sedan möts man av resterande elever som inte ens har läst boken – och det är helt okej.

Vi har en flumskola där ingen får sticka ut eller vara bättre än någon annan och våra PISA-resultat visar detsamma. Det är inte konstigt att elevernas kunskaper och resultat sjunker när man bara fokuserar på att alla ska bli godkända och vara på så jämn nivå som möjligt, istället för att utveckla de som vill utvecklas. Sanningen är inte bara den att de elever som inte ligger på gränsen till underkänt inte utvecklas, utan de tappar även studiemotivationen. För hur roligt tror ni det är att gå igenom Pythagoras sats tre lektionstillfällen i rad för att en fjärdedel av eleverna inte lyssnat? Det pratas mycket i politiken om hur vi ska lyfta elever som har det svårt, men den verkliga frågan är hur vi ska göra för att få resten att utvecklas.

Alla är inte genier. Men vissa är det. Vi ska aldrig hindra dem från att sitta i toppen av trädet och titta ner på alla de som spelade Hearthstone på mattelektionen.

Isa Berndtsson

Om skribenten

  • Ålder: 15 år
  • Ort: Göteborg

Så här gör du för att debattera i Metro:

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset