Man kan tycka att spelstudios borde investera mer tid i att utforska nya koncept, men liksom andra kreativa industrier tenderar vi att följa de format vi vet funkar, skriver Eira A Ekre.
Man kan tycka att spelstudios borde investera mer tid i att utforska nya koncept, men liksom andra kreativa industrier tenderar vi att följa de format vi vet funkar, skriver Eira A Ekre.

Vi tenderar att ge pengar till de som redan har lyckats, medan vi tvekar att investera i unika projekt som är i startgroparna, skriver Eira A Ekre.

Detta är en debattartikel. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Hur interagerar man med en värld utan att använda våld? Det är en fråga som spelutvecklare kämpat med i decennier. Spelbranschen är ung och i ständig utveckling. Vid varje teknologiskt framsteg måste vi börja om från noll, eftersom varje ny plattform ställer unika krav på hur spel designas. Däremot finns en trend som få av oss kan ignorera. Vi tenderar att skapa spel som ofta är våldsorienterade.

Det finns bevisligen en publik för spel som utmanar spelaren på helt andra sätt än genom våld, men trots det har branschen problem med att finansiera nytänkande spel. Vi tenderar att ge pengar till de som redan har lyckats.

Speldesign har gjort det till en konst att leka med hjärnans belöningscentrum. Vi vet hur vi skapar positiv feedback för spelarna, vilket i sin tur får dem att investera mer tid i spelupplevelsen. Fortnite är senaste succén, med en feedbackloop stark nog att engagera 40 miljoner spelare i månaden; deras gamemode där man tävlar mot hundra andra spelare om att stå som sista överlevande är perfekt designat för att med en gång dra in nya spelare.

Fortnite är det senaste i raden succéspel som nu kommer kopieras av andra utvecklare. Man kan tycka att spelstudios borde investera mer tid i att utforska nya koncept, men liksom andra kreativa industrier tenderar vi att följa de format vi vet funkar, och detta låser oss i ett stagnerande tankemönster.

LÄS MER: Debatt: Sluta skryta om din miljöförstöring på Instagram

Ibland kan dock ett nytänkande indiespel slå igenom på mainstream-marknaden – till exempel Undertale, ett spel där en av de största utmaningarna är att ta sig från början till slut som pacifist. Möjligheten till våld finns där, men utmaningen i att inte lösa varje situation genom att skada eller döda är så engagerande att många spelare nästan omedvetet dras till att spela på det sättet.

Det finns bevisligen en publik för spel som utmanar spelaren på helt andra sätt än genom våld, men trots det har branschen problem med att finansiera nytänkande spel. Vi tenderar att ge pengar till de som redan har lyckats, medan vi tvekar att investera i unika projekt som är i startgroparna. Utan större finansiering är chansen liten att ett indiespel når mainstream, och för någon som inte vet var de ska leta är det som om indie-utbudet inte finns.

Så hur interagerar man med en värld utan att använda våld? Att bryta de mönster vi fortfarande följer kommer ta tid, men den yngre generationen spelskapare sitter på svaren. På spelutbildningar i dag utmanas studenterna att skapa spel helt utan våld som spelmekanik. Lärare på högskolan i Skövde har observerat att elever som tidigt utmanas att skapa spel utan våld inte har samma tendens att falla tillbaka på krig och förstörelse som en grunddesign.

Medan spelindustrins giganter följer samma mallar ser vi allt fler studenter och indiestudios skapa unika upplevelser med helt nya perspektiv. Vi borde göra allt vi kan för att uppmuntra dem att skapa nytt, och att se bortom den äldre generationens tråkiga clichéer.

Spelbranschen är ung, och vi håller på att växa i rätt riktning. Jag ser en framtid där spelutvecklare visar en större medvetenhet i historierna de berättar, både i de som porträtterar våld, och de som berättar något helt annat.

Eira A Ekre

Om skribenten

  • Jobbat i spelbranschen som narrative designer, det vill säga den som skapar spelberättelsen.
  • Aktuell som författare till fantasy-barnboken ”Skuggan i spelkoden” där en ung tjej utforskar programmering och spelens värld.
  • Tidigare debatterat spelbranschen i krönikor.
Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om tv-spel dataspel