Maria Anna Mozart ansågs vara en bättre musiker än sin bror Wolfgang Amadeus och hennes namn placerades oftast högst upp på annonseringsbladen för de många konserter som hon och Wolfgang gav runt omkring i 1700-talets Europa, skriver Eva Bonde, chefredaktör för tidningen Historiskan.
Maria Anna Mozart ansågs vara en bättre musiker än sin bror Wolfgang Amadeus och hennes namn placerades oftast högst upp på annonseringsbladen för de många konserter som hon och Wolfgang gav runt omkring i 1700-talets Europa, skriver Eva Bonde, chefredaktör för tidningen Historiskan.

Under den här veckan lyfter Metro i samarbete med Way Out West fem frågor som även kommer att diskuteras under WOW Talks – en scen för samtal och diskussion under festivalen i Göteborg. I dag skriver chefredaktören Eva Bonde om vilka som inte får synas och höras i historieskrivningen.

Detta är en debattartikel. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Känner du till Mozart – tonsättare, pianist och allmänt musikaliskt geni? Nej, inte Wolfgang Amadeus. Den andra Mozart.

Maria Anna Mozart var Wolfgangs äldre syster. Liksom brodern var hon ett musikaliskt underbarn. Redan som sjuårig spelade hon piano och komponerade egna musikstycken. Hon ska dessutom ha varit en fantastisk sångerska, cembalist och violinist. Nannerl, som hon kallades inom familjen, ansågs vara en bättre musiker än sin bror och hennes namn placerades oftast högst upp på annonseringsbladen för de många konserter som hon och Wolfgang gav runt omkring i 1700-talets Europa. Men när hon nådde giftasålder satte pappa Leopold stopp. Som ung kvinna förväntades hon lägga sin energi på att snärja en passande make, inte på musik och sång. När Wolfgang 1769 reste sig till Italien för att spela fick Nannerl nöja sig med att stanna hemma och ge pianolektioner för att finansiera hans turnéer. Pappa Leopold förbjöd henne också att gifta sig med den man hon var kär i. 1783 blev hon istället bortgift med en förmögen domare och adelsman.
Medan Wolfgangs musikaliska talanger närdes och hyllades förpassades Nannerl till rollen som hustru. I dag är hon föga mer än en fotnot i broderns historia.

LÄS MER: DEBATT: Jag är så jävla trött på att vi tittar bort när våra killkompisar går över gränsen

Maria Anna Mozarts historia är inte ovanlig. Historien är full av uppfinningsrika, kreativa och kunniga kvinnor som bromsats av sitt kön. Eller rättare sagt av samtida samhälls- och könsnormer. I modern tid har äktenskap ofta inneburit att kvinnan måste ge upp rätten till eget skapande och ägande. Och i de fall då en kreativ kvinna gift sig med en kreativ man har det som regel fallit på henne att stå tillbaka, att lägga konstnärskapet åt sidan och åta sig ansvar för hem och barn så att det manliga geniet får utrymme att blomstra.

LÄS MER: DEBATT: Psykolog: Ett vuxet barn är inte skyldig att umgås med sina föräldrar

Även i de fall då kvinnor, sitt kön till trots, lyckats sätta sin prägel på samtiden är det sällan de hamnar i historieböckerna. Vår historieskrivning, som är baserad på 1800-talets föråldrade samhällsnormer, innebär att majoriteten av historiens många fascinerande kvinnor marginaliserats till förmån för deras manliga – ibland anmärkningsvärt mindre fascinerande – motsvarigheter. De senaste åren har debatten handlat om det låga antalet namngivna kvinnor i våra läroböcker i historia. Och det är en relevant utgångspunkt. Men det är viktigt att vi inte fastnar i namnräkning och inkvotering av kvinnor. Vi måste ta ett helhetsgrepp på historieskrivningen och sätta in kvinnorna i ett historiskt sammanhang.
Det är på tiden att vi stoppar kvinnosvinnet i vår historieskrivning!

Eva Bonde, chefredaktör för Historiskan

Om debattören

  • Historiskan är Sveriges första kvinnohistoriska tidning.
  • Historiskan har funnits sedan 2015.
  • Chefredaktören Eva Bonde är journalist med en kandidatexamen i historia.

LÄS MER: Vill du också nå en miljonpublik? Så här debatterar du i Metro

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset