Flera av världens stora städer planerar att hela fasa ut dem, bland annat Paris, Madrid, Aten och Mexiko City till 2025, skriver Erik Pihl, doktor i energiteknik,
Flera av världens stora städer planerar att hela fasa ut dem, bland annat Paris, Madrid, Aten och Mexiko City till 2025, skriver Erik Pihl, doktor i energiteknik,

Vårt förhållande med dieselbilar börjar likna ett förhållande med en missbrukare, någon som lovar gång efter gång att göra bättring och sluta, men som hela tiden får återfall, skriver Erik Pihl, doktor i energiteknik.

Detta är en debattartikel. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Nyligen så kom en rapport om att dieselbilar är smutsigare när de körs i verkligheten än vad man trodde. Hört det förr? Redan 2015 visade ju dieselgate, även kallad VW-gate, att Volkswagen och andra tillverkare hellre fuskade än byggde bilar som klarade utsläppskraven. Jag som forskat inom energi har hört rykten om fordonstillverkares fusk långt innan dess. Nu senast är det IVL Svenska Miljöinstitutet och europeiska partners som visar att ingen dieselbil – inte ens de nyaste – når upp till kraven för utsläpp av kväveoxider, NOx. De har gjort tester i verkligheten på 700 000 fordon i Europa, bland annat i Sverige. Kväveoxider är irriterande för våra luftvägar, skadar växtligheten, fräter på byggnader och försurar mark och sjöar.

Det är upp till oss i Sverige att välja, vill vi gå före och vara en plats för innovation och nya lösningar, eller sitta kvar och hosta med ett trafiktänk från 1960-talet.

Vårt förhållande med dieselbilar börjar likna ett förhållande med en missbrukare, någon som lovar gång efter gång att göra bättring och sluta, men som hela tiden får återfall. Biltillverkarna har hela tiden lovat att deras bilar ska vara miljövänliga eller bli det i en snar framtid, men det är löften som aldrig hålls.

En annan färsk studie av Umeå Universitet och IVL visar att varje år så dör 7600 svenskar i förtid av luftföroreningar, en siffra som gått upp de senaste åren. Det är framför allt de som är mest sårbara som drabbas, som äldre och små barn. Studien visar att dålig luft kostar samhället 56 miljarder kronor årligen.

LÄS MER: Debatt: Alla måste hjälpas åt att förhindra psykisk ohälsa

Sveriges kommuner får enligt nya lagar lov att införa miljözoner där den strängaste bara tillåter el-, bränslecells- och gasbilar, medan den näst strängaste tillåter dieselbilar i klassen Euro 6. Men det är alltså dieselbilarna i Euro 6 som nu visar sig ändå vara väldigt smutsiga. Det är dags att de förbjuds helt i stadskärnorna!

På flera håll i världen håller man på att gå ifrån omoderna fossildrivna bilar. Flera av världens stora städer planerar att hela fasa ut dem, bland annat Paris, Madrid, Aten och Mexiko City till 2025. Indien har som mål att alla nya fordon från 2030 ska vara eldrivna. Storbritannien kommer förbjuda bilar med förbränningsmotorer från 2040. I Norge är redan 40% av alla nya bilar eldrivna eller hybrider. Det är upp till oss i Sverige att välja, vill vi gå före och vara en plats för innovation och nya lösningar, eller sitta kvar och hosta med ett trafiktänk från 1960-talet.

LÄS MER: Debatt: Nej – det är inte skönt att min son flyttar hemifrån

De politiker som går till val nu borde lova att innan slutet av mandatperioden, dvs till 2022, så skall de största städernas innerstäder vara fria från smutsiga dieselbilar, och snart även bensin- och etanolbilar. Perioden fram till dess bör läggas på att förbättra annan infrastruktur, exempelvis bättre cykelvägar, mer laddstolpar och pendelparkeringar. Det ger också bilägare tid att hitta alternativ. Det är dags att göra slut med missbrukaren.

Erik Pihl, doktor i energiteknik

Om skribenten

Gör: Forskare inom miljö och hållbar utveckling, doktor i energiteknik.

Ort: Stockholm.

Ålder: 36 år.

Så här gör du för att debattera i Metro:

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset