Reklamskylten ställdes upp vid Chalmers i Göteborg, något som fick studentkåren att reagera.
Reklamskylten ställdes upp vid Chalmers i Göteborg, något som fick studentkåren att reagera.

Dejtingsajten uppmanar studenter att ”dejta en sugar daddy” för att slippa studielån. Nu har den kritiserade reklamkampanjen anmälts tolv gånger till Reklamombudsmannen.

”Hej studenter! 0,- i studielån? Dejta en sugar daddy”. Reklamkampanjen från den nylanserade dejtingsajten Rich meet beautiful har rört upp starka känslor den senaste tiden.

Unga kvinnor lockas in i sugardejting-världen med löften om en värld fylld av ”diamanter, champagne och shoppingrundor”.

Men i Metros granskning av sajterna kunde vi berätta om en annan verklighet. Flera kvinnor berättade om hur de övertalades och pressades till sex i utbyte mot pengar. Något som fick dem att må psykiskt dåligt.

Enligt advokaten Lena Feuk är det som föregår på sajten ”snubblande nära sexköp hela tiden”.

LÄS MER: Tre kvinnor om sugardejting: ”Behövde snabba pengar”

Efter vår granskning pausade Rich meet beautiful den kritiserade reklamkampanjen, men snart var de igång igen.

På tisdagsmorgonen hade Reklamombudsmannen tagit emot sammanlagt tolv anmälningar mot sajten.

– Men många har anmält att det här skulle kunna handla om koppleri. Det ligger utanför vårt prövningsområde, då får man vända sig till polisen. Vi prövar innehållet i reklamen, inte produkter eller tjänster i sig, säger reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig.

Bland de som anmält reklamkampanjen finns studentkåren vid Chalmers i Göteborg. Detta efter att reklamskyltar ställts upp intill universitetet.

– Det var starka reaktioner från studenter som inte tyckte att det här hörde hemma på Chalmers, att det här riktar sig till studenter på ett felaktigt sätt och är sexistiskt, säger Karl Toller, som är kårordförande, till Sveriges radio P4 Göteborg.

LÄS MER: Unga kvinnor lockas med ”diamanter och champagne” – för att bli sugarbabies

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset