Forskning visar att ett centrum i hjärnan som är relaterat till välbefinnande aktiveras vid välgörenhet. Och med den vetskapen tycks vi svenskar må väldigt bra: Just nu skänker vi nämligen mer än någonsin.

Företag har skänkt mer och mer pengar till välgörenhet för varje år de senaste sju åren, likaså myndigheter. Ändå har allmänheten stått för mer än en tredjedel av de totala intäkterna de senaste åren. 

– Jag tror att det beror på en ökad medvetenhet om samhällsutvecklingen. Det är svårare att distansera sig till andras problem nu. Dessutom finns det bra plattformar i dag som gör det enkelt att skänka, säger Malin Barnö, kampanjledare på Röda Korset.

Arvid Erlandsson är doktorand på institutionen för psykologi vid Lunds universitet och forskar just nu om attityder och beslutsfattande i hjälpsituationer. Enligt honom finns det både osjälviska och själviska motiv till hjälpande. Omtanke är ett osjälviskt skäl och innebär att man blir välgörare för att man vet att det behövs – och väljer då snarare ändamål med hjärnan än med hjärtat.

Ryktesförbättrande eller att dämpa skuldkänslor är exempel på egoistiska skäl och i rapporten ”Forskning om filantropi” av Anna Breman finns det till och med forskning som visar att ett centra i hjärnan som är relaterat till välbefinnande aktiveras vid välgörenhet.

– Och det troliga är att de flesta delvis gör det av egoism. Med det sagt innebär det inte att det är negativt att skänka på grund av egoism, vilket man alltså gör för att själv må bra. Det gör ingen skillnad för de som tar emot pengarna att du också mår bra av det, säger Arvid Erlandsson.

Att förlita sig för mycket på det rationella tänkandet i stället för magkänslan kan ibland få negativa konsekvenser, menar han.

– Dels ger man inte lika mycket pengar då och tyvärr kan de som tänker för mycket med huvudet lägga energin på att till exempel jämföra olika alternativ, i stället för att hjälpa. Det optimala är både hjärna och hjärta. 

Storleken på plånbolen spelar ingen roll

 

Kvinnor och äldre skänker mest pengar till välgörenhet i jul. Det visar en ny undersökning som biståndsorganisationen We Effect har gjort i samarbete med Novus. Samma undersökning visar också att tjockleken på plånboken inte spelar någon roll: hög- och låginkomsttagare skänker pengar i samma utsträckning. Hela åtta av tio personer uppger att de har eller tänker skänka pengar till välgörande ändamål i jul.

 

– Vi vet att det är många men att det var så här många gjorde mig både förvånad och glad. Mest förvånad blev jag däremot av att svenskar visade sig vilja satsa på långsiktig välgörenhet, vilket möjligen visar att även hjärnan styr. Och det glädjer mig, säger Ola Richardsson, kommunikationschef på We Effect.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset