Övningar för dig som vill träna under graviditeten Bicepscurl med gummiband Ställ dig på gummibandet med lätt böjda knän. Börja med händerna strax framför kroppen och dra långsamt upp och mot dig. Håll överarmarna stilla, gå lika långsamt tillbaka ned. Går lika bra med hantlar.
Övningar för dig som vill träna under graviditeten Bicepscurl med gummiband Ställ dig på gummibandet med lätt böjda knän. Börja med händerna strax framför kroppen och dra långsamt upp och mot dig. Håll överarmarna stilla, gå lika långsamt tillbaka ned. Går lika bra med hantlar.

Att träna under graviditeten oftast nyttigt – Emma Wiklund höll igång hela tiden

Lotta Imberg
"Det finns inga ursäkter"

Emma och hennes dotter Tyra var med på tidningen Mamas modevisning i höstas.

Bara för att man blir gravid behöver man inte sluta träna. Snarare tvärtom. Supermodellen och programledaren Emma Wiklund höll i gång under båda sina graviditeter.
Emma Wiklund gick från trådsmal modell till 30 kilo tyngre när hon väntade barn.
– Jag brydde mig inte alls om att min kropp förändrades under mina graviditeter. Jag var bara så glad att vara med barn. Jag tror snarare att det var precis tvärtom, äntligen slapp jag tänka på sådant, säger hon.
Hon erkänner att hon antagligen åt på tok för mycket. Och hon som i vanliga fall inte är så förtjust i godis fick ett enormt sötsug.

PÅFRESTANDE FÖR KROPPEN
När hon väntade sin dotter Tyra gick hon upp 30 kilo och med andra barnet, sonen Elis, 25 kilo. Att gå upp så mycket är inget hon rekommenderar. Hon blev helt otymplig och det var påfrestande, framför allt för ryggen.
Emma Wiklund är van vid att träna flera gånger i veckan, och det mår hon bra av. Så när hon var gravid försökte hon träna ungefär som vanligt.
– Jag gick på gymmet men valde klasser utan hopp, och så körde jag en del styrketräning. Det var verkligen bra för ryggen, säger hon.
– Eftersom jag blev så tung blev det mest promenader på slutet för min del.
Många Hollywoodkändisar fullkomligt rasar i vikt efter graviditeten. Det skvallras till och med om att vissa gör kejsarsnitt långt före det beräknade födelsedatumet för att slippa gå upp de där sista kilona. Många står i tajta klänningar på röda mattan bara ett par månader efter förlossningen.

GYM MED BARNPASSNING
– Det skulle jag väl också ha kunnat göra om jag haft en barnflicka, en betjänt, en personlig tränare och en kock. Det går inte att jämföra sig med dem. Och att hetsbanta efter en förlossning är helt galet, säger Emma Wiklund.
– Det tar den tid det tar och det är helt naturligt. Vissa rasar i vikt så fort de börjar amma, men jag fick kämpa till det sista kilot.
Efter förlossningarna blev det raska promenader med barnvagnen. Dessutom har hennes gym barnpassning.
– Det viktiga är att man måste ta sig tid att träna. Nu finns det träningsfilmer så att man kan träna hemma i vardagsrummet när barnet sover. Det finns inga ursäkter, säger Emma Wiklund.

Henry Lundholm
Övningar för dig som vill träna under graviditeten

Katten Stå på alla fyra på en matta, svanka inte för mycket. Titta upp i taket, svanka lite mer och andas in. Titta ned i golvet, runda ryggen och andas ut. Andas in och ut genom näsan.

Henry Lundholm
Övningar för dig som vill träna under graviditeten

Knäböj Stärker ben och sätesmuskulatur. Stå med fötterna höftbrett, ha lätt böjda knän. Håll ryggen rak, spänn mage och rumpa, håll ned axlarna. Böj långsamt knäna tills du har cirka 90 grader i knäet. Rak rygg hela tiden, det ska kännas ungefär som att sätta sig på en stol. Pressa dig sedan långsamt upp. Gör 2–3 set om 15 repetitioner.

Henry Lundholm
Övningar för dig som vill träna under graviditeten

Sittande rodd med gummiband Ger stark rygg. Sitt på en matta med lätt böjda knän, sätt gummibandet under dina fötter. Spänn magen, ha rak rygg. Luta dig framåt och räta dig långsamt upp, böj armbågen och dra händerna längs sidorna i samma navelhöjd. Försök dra ihop skulderbladen. Svanka inte. Gör 2–3 set om 15 repetitioner.

Henry Lundholm
Övningar för dig som vill träna under graviditeten

Sneda situps Gravida ska undvika vanliga situps. Dessa är skonsammare. Stärker rygg och mage. Ligg på golvet med lätt spänd rumpa och mage. Lyft upp överkroppen åt ena sidan och andas ut på hela vägen upp. Håll emot på väg ned. Gör 2–3 set om 15 repetitioner.

Henry Lundholm
Övningar för dig som vill träna under graviditeten

Stående hund Stretchar ut baksidan av benen och förlänger ryggen. Ha händer och fötter mot mattan och skjut upp rumpan mot taket. Sträva efter att få ned hälarna i golvet. Inget för nybörjare, men är du van att träna kan du hålla i denna position i fem djupa andetag.

Henry Lundholm
Övningar för dig som vill träna under graviditeten

Yogiposition Sträcker muskulaturen i bäckenbotten. Sitt som en groda, häng lätt på dina knän. Är du trött i ryggen kan det vara skönt att göra övningen mot en vägg för att få avlastning. Sitt så länge det känns bekvämt. Andas lugnt.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset