Broccoli, alkohol och chips är tre saker du bör undvika att äta på flyget.
Broccoli, alkohol och chips är tre saker du bör undvika att äta på flyget.

Tar du en öl och käkar chips innan du sätter dig på planet? Om du vill att kroppen ska må bra uppe i luften är det dags att tänka om.

När du är uppe på hög höjd reagerar kroppen annorlunda på mat och dryck. Därför finns det vissa saker du bör undvika att äta och dricka innan och under flygturen. Resesöksajten Scyscanner har sammanställt en lista på vad du bör skippa om du inte vill känna dig uppsvälld och obekväm.

1. Broccoli, kål och bönor

Normalt sett är ju grönsaker bra för dig, men korsblommiga grönsaker ombord på ett flygplan är ingen bra idé. Broccoli, kål, blomkål, kronärtskocka och bönor kan leda till obehag när de kommer till tjocktarmen, eftersom de är rika på kolhydrater. De kan göra dig uppblåst och dessutom orsaka kramper på grund av kabintrycket.

LÄS MER: De här rättigheterna har du om du ska flyga

2. Kolsyra

Att dricka kolsyrade drycker ombord kommer att leda till en uppsvälld mage och rejäla gaser. Om drycken också innehåller socker, vilket många gör, kan det bli svårare att sova.

3. Alkohol

Du blir extra uttorkad bara genom att befinna dig ombord på ett flygplan. Om du dessutom adderar alkohol förstärks effekten. Tar du ett glas vin så se till att dricka minst dubbla mängden vatten också.

Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix / TT

LÄS MER: Ska du flyga i sommar? Här är städerna med flest förseningar

4. Kaffe

Drycker som innehåller koffein, som kaffe och te, är inte en bra idé ombord. I alla fall om du vill kunna sov och slippa att gå på toaletten flera gånger. Kaffe är nämligen både vätskedrivande, uttorkande och det stör din sömncykel.

Foto: Christine Olsson / SCANPIX

5. Chips

Smaklökarna tenderar att bli mindre känsliga på hög höjd, vilket gör att salt blir ännu mer lockande. Men försök stå emot salta snacks ändå – för mycket salt leder nämligen till vätskeansamling och en svullen mage.

Foto: Christine Olsson / TT

Vad ska man äta för att må bra då?

Proteinrik mat och frukt. Proteinet gör att du håller dig mätt längre, vilket minskar suget efter snacks ombord. Frukt innehåller vitamin c, som både stärker immunförsvaret och håller dig återfuktad. Det är också bra att lägga en skiva lime i ditt vatten eftersom citrus har antibakteriella egenskaper.

Källa: Scyscanner

LÄS MER: Därför måste du ha mobilen i flygplansläge när du flyger

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset