På ett enda pass får man jättemånga positiva hälsoeffekter, säger Filip Larsen.
På ett enda pass får man jättemånga positiva hälsoeffekter, säger Filip Larsen.

Det är många som skriver upp “träna” som sitt nyårslöfte, men det är också något som är svårt att hålla. Metro har pratat med Filip Larsen, docent i fysiologi vid Gymnastik- och idrottshögskolan, om vad som händer i kroppen när du börjar träna.

Träning har en rad bra positiva effekter på kroppen. När du tränar så förbättras din kognitiva förmåga. Du tänker klarare, känner dig mer vaken och presterar bättre. Din ämnesomsättning ökar och du minskar även risken för hjärt- och kärlsjukdomar.  

24 timmar:

Det första träningspasset är också det jobbigaste. Dagen efter knackar träningsvärken på dörren och redan då kan motivationen tryta, men redan under de första 24 timmarna efter du har tränat händer det saker bra saker i kroppen.

– På ett enda pass får man jättemånga positiva hälsoeffekter, det kanske man glömmer bort. Fettförbränningen kommer öka rejält i 24 timmar, ämnesomsättningen ökar och muskeluppbyggnaden går igång direkt. Kroppen blir också bättre på att ta upp kolhydrater och socker.

Det är bra att växla mellan olika träningsformer. Foto: Pixabay.

En månad:

När du precis har börjat träna både ser och känner du en snabb förändring i kroppen. Konditionen blir bättre, musklerna större och du känner dig piggare.

LÄS MER: Simon Sköld: Det här är den vanligaste frågan jag får

Den snabba förändringen i kroppen avtar efter en ungefär en månad, eftersom kroppen vänjer sig. Det kan göra att motivationen försvinner och turerna till gymmet blir färre och färre.

–  Om man fortsätter köra exakt samma typ av träning i en månad har man fått 90 procent av alla anpassningar man kommer att få. Det man måste göra är att förändra något i träningen. Det kan vara att byta från spinning till ett löppass. Kroppen behöver hela tiden förändringar för att fortsätta anpassa sig. Det glömmer många bort. Det är inte mycket variation som behövs.

Ett år:

Om du lyckats ta dig förbi den där första månaden och fått igång en ny rutin kan du se en ordentlig förändring i kroppen efter ett år.

– Då kan man se tydliga förändringar i kroppssammansättningen. Att bli av med fett och bygga muskler är långsamma processer om man gör det på rätt sätt. Och då ser man resultat efter ett år. Ämnesomsättningen och fettförbränningen har blivit bättre och man har också lagt sig till med ett nytt beteende.

LÄS MER: Debatt: Föräldrar, sluta skjutsa era barn

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset