Måndag är den dag i veckan då vi shoppar mest på nätet.  
Måndag är den dag i veckan då vi shoppar mest på nätet.  

Måndagar är internetshoppandets dag och fredagar är då många går och storhandlar mat. Metro har listat vad och vart vi spenderar pengar under veckans dagar.

TT

På onsdagar e-handlar vi mest biltillbehör och elektronik.  

TT

På torsdagar handlar vi mest mat.  

TT

De flesta väljer att besöka Systembolaget på fredagar. 

TT

På lördagar handlar vi mest i butiker. 

TT

Söndagar är den dag då vi handlar mest barnartiklar. 

Det finns många olika faktorer som spelar in vad vi handlar. Enligt Magnus Kroon, utvecklingschef på Svensk Handel, är säsong, löning och väder viktiga omständigheter.

– Det som väger tungt i dag är digitaliseringen av handeln. Folk fattar sina köpbeslut den digitala vägen, men genomför det på olika platser. Även om butikshandeln fortfarande är mest populärt.

Måndag: Enligt It-företaget Klarnas kartläggning av svenskarnas e-handel, är detta den dagen vi handlar mest på internet. Då handlar vi biltillbehör, mat och dryck, produkter till hus och hem.

Tisdag: Den här dagen handlar vi mat på internet enligt Klarna, men också produkter inom underhållning, hälsa och skönhet, tjänster, smycken och accessoarer, sport och fritid.

Onsdag: Denna dag e-handlar vi mest billtillbehör, elektronik, underhållning, hälsa och skönhet, enligt Klarna.

Torsdag: På torsdagar handlar vi livsmedel på internet enligt Klarna. Torsdagar är också startskottet för dagsvaruhandeln, som mat och alkohol enligt Lena Larsson VD på HUI, Handelns utredningsinstitut.

Fredag: På fredagar handlar svenskarna som mest mat i butik, enligt Svensk Handels undersökning om dagsvaruhushandelns försäljning en normalvecka 2014. Det är också den dagen flest besöker Systembolaget, enligt Lennart Agén presschef på Systembolaget.

Lördag: Lördagar är den dagen vi handlar mest i butikerna, enligt Magnus Kroon på Svensk Handel. Och i motsatts är det den dagen vi handlar minst på nätet, enligt Klarna.

Söndag: Söndagarna e-handlar vi mest barnartiklar, produkter inom hälsa och skönhet och sport och fritid, enligt Klarna.

Fotnot: Klarnas kartläggning av svenskarnas e-handel utfördes i deras transaktionsdatabas, de tittade på alla transaktioner som gjordes under 2013, cirka 30 miljoner köp, och kollade på vilken dag och klockslag som transaktionen gjordes och vilken typ av vara det gällde.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset