Det finns fler än 100 miljoner dieselbilar i Europa.
Det finns fler än 100 miljoner dieselbilar i Europa.

I flera år fuskade europeiska biltillverkare med siffrorna för hur mycket dieselbilar förorenar. Nu visar forskning att utsläppsfusket fått katastrofala följder och lett till att tusentals personer dött i förtid.

Det är drygt två år sedan Volkswagens utsläppsfusk upptäcktes. Sedan dess har fler biltillverkare dragits in i ”dieselgate”-skandalen. Nu visar en färsk studie att de extra föroreningarna med kväveoxider lett till nästan 5000 förtida dödsfall per år.

– Om dieselbilarnas utsläpp var lika låga som bensinbilars så hade trefjärdedelar eller runt 7500 dödsfall kunnat undvikas, säger Jens Borken-Kleefeld, expert på transporter vid Air Quality and Greenhouse Gases Program vid det internationella forskningsinstitutet IIASA i Österrike, i ett pressmeddelande.

LÄS MER: Dieselbilen – från hyllad till utdömd

Dieselmotorer producerar generellt mindre koldioxidutsläpp men utsläppen av kväveoxid, som bidrar till smog och sot, är större. I den nyligen publicerade studien visar forskarna från Norge och Österrike att dieselbilarna i EU, Norge och Schweiz  pumpade ut mellan fyra och sju gånger mer kväveoxid än vad man trodde innan dieselgate-fusket upptäcktes.

Forskarna räknar med att omkring 10 000 personer dött på grund av partikelutsläppen och av den marknära ozonen som skapats av dieselutsläppen. Runt hälften av dödsfallen hade gått att undvika om utsläppen från bilarna varit inom EU-gränsen, enligt forskarna.

Flest dödsfall ska ha skett i Italien, Tyskland, Frankrike och Storbritannien, enligt studien som publicerats i tidskriften Environmental Research Letters.

LÄS MER: VW betalar miljarder till USA

Dieselgate

Skandalen uppdagades av USA:s miljömyndighet när man upptäckte att Volkswagen lurat utsläppstester genom att manipulera mjukvaran i ett flera bilmodeller så att de skulle uppvisa bättre resultat i utsläppstester.

Dieselbilarna ska ha ”känt av” när de utsatts för tester och då slagit på utsläppsminskande funktioner för att klara sig under gränsvärdena för tillåtna utsläpp. Under normal körning ska utsläppskontrollen automatiskt ha stängts av.

Utsläppen ska ha varit 40 gånger mer än vad som tillåts.

Från början var det oklart om även europeiska bilar har omfattats. Nu har VW erkänt att så är fallet. Det har även visat sig att också lätta lastbilar ska ha utrustats med den manipulerade programvaran.

 

TT

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om Bil Konsument