Nya digitala musiktjänster har större klimatpåverkan än gamla cd- och vinylskivor enligt en ny studie.
Nya digitala musiktjänster har större klimatpåverkan än gamla cd- och vinylskivor enligt en ny studie.

I mångt och mycket har cd- och vinylskivor spelat ut sin roll – trots att de kanske inte borde ha gjort det. En ny studie visar nämligen att de fysiska musikexemplaren är betydligt mer klimatvänliga än digitalt lagrad musik. "Intuitivt tänker man att färre fysiska produkter borde leda till mindre utsläpp av koldioxid. Tyvärr är det inte fallet", säger forskaren Kyle Devine till Musikindustrin.

I och med lanseringarna av olika musiktjänster, som exempelvis Spotify, har den allmänna musikkonsumtionen blivit allt mer digital. Framgång mäts inte längre i sålda album, utan i hur många ”strömstarter” (läs: spelningar) en låt har uppnått.

Men trots att de fysiska musikexemplaren blir allt färre visar nu en ny studie att det gamla sättet att lyssna på musik kan ha varit betydligt mer klimatvänligt.

LÄS MER: Här är 20 Spotify-spellistor att lyssna på

Studien, utförd av två forskare från universiteten i Oslo och Glasgow, visar att musikkonsumenternas klimatpåverkan är större i dag jämfört med för 40 år sedan, i alla fall på den amerikanska marknaden.

”Miljökostnaden för dagens musikkonsumtion är enorm”

Boven i dramat är den energi som går åt för att hålla den digitala musikbranschens dataservrar igång.

Forskarna Kyle Devine och Matt Brennan har mätt musikindustrins GHG (Greenhouse Gas Equivalents). Det visar sig att produktionen av inspelad musik 1977 genererade 140 miljoner kilo GHG, medan samma siffra 40 år senare kan ha varit så hög som 350 miljoner kilo.

LÄS MER: Så vill Spotify påverka svensk politik

– Intuitivt tänker man att färre fysiska produkter borde leda till mindre utsläpp av koldioxid. Tyvärr är det inte fallet, och jag är faktiskt förvånad över resultaten. Den gömda miljökostnaden för dagens musikkonsumtion är enorm, säger Kyle Devine till Musikindustrin.

”Finns inga enkla lösningar”

Nu hoppas forskarna att deras resultat ska bli en del av den allmänna debatten rörande konsumtion av musik och kultur.

– Det finns inga enkla lösningar, men att bara ta en stund att reflektera över musikens ”kostnader” och hur de har förändrats över tid är ett steg i rätt riktning, säger Kyle Devine till Musikindustrin.

LÄS MER: Spotify tar bort R. Kelly från sina listor

Kommentera denna artikel

Vad tycker du? Här har du möjlighet att kommentera denna artikel. Vi på Metro vill ha en öppen dialog där de som deltar respekterar varandras åsikter. Alltså förväntar vi oss att du håller en schysst ton. Du kan framföra dina åsikter på ett civiliserat sätt även om du inte håller med om andras. Vi tror på dig!

Här kan du läsa hela vår kommentarspolicy.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset