Genom GPS och satelliter ska man kunna se var ett fordon befinner sig.
Genom GPS och satelliter ska man kunna se var ett fordon befinner sig.

Regeringen vill testa ny teknik som ska hindra lastbilar från att köra in på gågator efter terrorattacken på Drottninggatan.

Geofencing, ett digitalt staket, ska sänka eller helt av stanna fordon som kör in på området, rapporterar SVT.
–   Vid sidan av fysiska hinder så innebär geofencing att du sätter som ett digitalt staket runt ett område och när du passerar den gränsen då händer någonting i fordonet som gör att hastigheten begränsas eller till och med stoppar den, säger infrastukturminister Thomas Eneroth till SVT.

LÄS MER: 4 falska bilder och påståenden som spreds efter attacken på Drottninggatan

Genom GPS och satelliter ska man kunna se var ett fordon befinner sig. När fordonet kör in på området ska farten sänkas rejält, eller så ska fordonet bromsa in helt. I Stockholm skulle det röra sig om områden såsom Rosenbad, Gamla stan och Drottninggatan, platser där det är mycket gångtrafik. Lastbilar ska även behöva tillstånd för att köra i sådana områden.
– Det innebär ju att vi kan skapa en säkrare miljö inne i städer och då gäller det att använda alla möjligheter, ny teknik, fysiska hinder och ökad övervakning, säger Thomas Eneroth till SVT.

LÄS MER: 33 politiker svarar: Så ska vi jobba för att hindra fler terrordåd

Trafikanalys har fått i uppdrag att se om tekniken går att genomföra och ska redovisa sitt arbete den 15 mars.
– Det återstår en del utvecklingsarbete men ambitionen är att vi ska ha en demo på plats redan innan sommaren, säger Thomas Eneroth till SVT.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset