Västlänken ska avlasta Göteborgs centralstation och underlätta för pendeltåg. Arkivbild.
Västlänken ska avlasta Göteborgs centralstation och underlätta för pendeltåg. Arkivbild.
Järnväg TT

Bygget av den omdiskuterade tågtunneln Västlänken i Göteborg får grönt ljus av mark- och miljödomstolen i Vänersborg.

Vi har funnit att det finns goda förutsättningar att utföra arbetet utan att det blir påtagliga skador på byggnader och annat, säger rådman Göran Stenman till Göteborgs-Posten.
Vi har lagt till lite extra bestämmelser runt grundvatten, och vad gäller buller och vibrationer under kvälls- och nattetid, påpekar Stenman.

Västlänken är en åtta kilometer lång slinga för pendel- och regiontåg under centrala Göteborg med tre nya, underjordiska stationer. Bygget planeras starta i år. Tunneln beräknas vara klar för trafik 2026, enligt Trafikverket.

Västlänken ska avlasta Göteborgs centralstation och underlätta för pendeltåg. Arkivbild.
Västlänken ska avlasta Göteborgs centralstation och underlätta för pendeltåg. Arkivbild.
Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset