Hudvårdmärket Dove anklagas för rasism. Nu har företaget raderat sin kritiserade reklamkampanj och bett om ursäkt.


En bild från Doves nya reklam spreds som en löpeld på sociala medier i helgen. Bilderna i kampanjen föreställer en svart kvinna som tar av sig en brun t-shirt. När tröjan tas av dyker en leende vit kvinna upp.

Många har reagerat starkt på bilderna och menar att Doves reklam är rasistisk och förmedlar budskapet att den svarta kvinnan använder deras duschtvål för att bli ren – och vit. Något som flera medier, bland andra Buzzfeed och BBC, skriver om.

LÄS MER: ”5 reklamer som fällts av Reklamombudsmannen”

Efter den massiva kritiken raderade Dove reklamen och bad om ursäkt på Twitter:

”En bild vi nyligen la upp på Facebook misslyckades med att representera färgade kvinnor på ett eftertänksamt sätt. Vi är djupt ledsna om folk har tagit illa vid sig”.

Samtidigt menar andra i sociala medier att bilden som spridits inte visar hela reklamen. Om man ser videon, i stället för stillbilden, ser man vidare hur den vita kvinnan sedan också tar av sig sin t-shirt. Sedan dyker en tredje kvinna upp, med en annan hudfärg.

Det här är inte första gången som Dove kritiseras för att ha rasistiska reklamer. Ett annat exempel som många nu lyfter igen är bilden nedan, där tre kvinnor med olika hudfärger står framför en före- och efterbild, där det ser ut som att den svarta kvinnan representerar ”före” och den vita kvinnan ”efter”.

LÄS MER: ”Tvättmedelsreklam väcker kritik: ”Mest rasistiska reklamen någonsin”

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om reklam