Malmös presschef Jenny Henrichson är nöjd med den positiva anda som omger Malmö Redhawks efter comebacken i elitserien.

TILLBAKA I ELITSERIEN. Hockeyfeber i september är väl kanske mycket sagt. Men intresset för Malmö Redhawks återinträde i elitserien är mycket stort.
Det märks på både biljett- och sponsorsidan.
I fjol, när Malmö Redhawks spelade i allsvenskan, sålde föreningen något över 1 700 årskort. I år är man redan uppe i nära nog 2 000.
– Det är en positiv anda kring hockeyn igen. Det var länge sedan det var sådant sus, säger Jenny Henrichson, pressansvarig i Malmö Redhawks.
Och varför är lätt att räkna ut. Redhawks är på väg att göra en MFF:are, det vill säga när laget åker ur serien så mobiliseras alla krafter. Det blir en nytändning, många vill vara med på vagnen igen.
– I efterhand kan man säga att när vi åkte ur elitserien så var det det bästa som kunde hända. Med början i fjol har vi skapat en helt ny organisation kring laget.
Redhawks kalkylerar med ett publiksnitt på 4 300 åskådare i snitt, nästan 1 000 fler än i fjol. Och sponsorerna hakar på.
– Vi har redan gått om förra säsongen med råge. Vi har 1 100 företag med. Vi är också mer aktiva med våra sponsorer med olika träffar. MFF har sitt Nätverk, vi har vårt Hökeri.
Vd:n Thomas Stenberg har meddelat att målet för sponsorintäkterna är 26 miljoner kronor.
– Säsongen 2005 drog vi in 17,5 miljoner. Just nu är vi uppe i 22 miljoner, säger Stenberg.
Och internt spirar också optimismen.
– I början av oktober räknar vi med att bygget av den nya arenan ska starta. Invigningen sker i juni 2008.  säger Jenny.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset