Facebook vill stoppa bedrägliga clickbait-rubriker. Nu slår sociala medier-jätten ner mot inlägg som vill lura användarna.

Nu sätter Facebook stopp för så kallat ”klickbete”. Rubriker som bara är till för att få dig att klicka uppskattas nämligen inte av användarna. Därför väljer sociala medier-jätten att straffa den här typen av innehåll.

”Du kan inte ana vad som händer sedan” eller ”Nummer 12 på den här listan får oss att vika oss av skratt”. Det är inte ovanligt att se rubriker av det här slaget på Facebook. Syftet är att få så många nyfikna läsare som möjligt att klicka sig vidare. Problemet är att innehållet ofta gör den som går in på länken besviken.

LÄS MER: Facebook vill ha användarnas hjälp att avslöja falska nyheter

Enligt ett inlägg på Facebooks officiella blogg är det många användare som berättar att de ogillar den här typen av innehåll på det sociala nätverket.

”Förra året gjorde vi en uppdatering till nyhetsflödet för att minska antalet artiklar från källor som konsekvent postar klickbetesrubriker som undanhåller och överdriver information. I dag gör vi tre uppdateringar som bygger vidare på det arbetet så att användare ser ännu färre klickbetesartiklar i sina flöden”, står det i inlägget.

LÄS MER: USA-valet togs över av fejksajter – kan det hända här?

En av dessa uppdateringarna går ut på att Facebook nu även kommer att leta efter klickbete på fler språk.

När Facebook först började identifiera klickbetes-rubriker, 2014, kollade företaget bland annat på hur länge användare var borta från Facebook. Om någon klickar sig vidare till en artikel och läser den under en längre stund, så är det sannolikt att denne uppskattar artikeln och innehållet. Men om personen återvänder till Facebook direkt, så är det mer sannolikt att det handlar om klickbete. Det är en av de metoder som Facebook använder för att identifiera, och sortera bort, clickbait-innehåll.

LÄS MER: Så ska Facebook stoppa hämndporren

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om Facebook