Koenigsegg CCX Koenigsegg CCX.
Koenigsegg CCX Koenigsegg CCX.

Koenigsegg – bilen som måste vara snabbast

Med sin förra modell satte man världsrekord. Nu gäller det för Koenigsegg att nya CCX är ännu snabbare.


Snabbast i världen. Ingen vettig människa köper väl en bil för att kunna köra 400 kilometer i timmen med sin dyrgrip.
– För oss var världsrekordet förra året avgörande. Köparnas intresse stegrades maximalt, konstaterar Christian von Koenigsegg.

KLOCKAN VAR ÅTTA minuter över tolv envanlig måndag. Hemma i Ängelholm var det snöslask och februarimörker. Men här i den italienska solen pärlade svetten på Koenigseggs tekniker. Den erfarne testföraren Loris Bicocchi försökte klämma allt ur den svenska superbilen.
När alla detaljer finslipats kom det avgörande varvet på den milslånga testbanan. Fotocellerna runt banan hade under en kilometer av bansträckningen registerat en hastighet av 387,87 kilometer i timmen. De svenska händerna åkte upp luften och även italienarna gjorde tummen upp. Koenigsegg var snabbast i världen.

NÄR AMERIKANSKA Business Week för ett par veckor sedan skrev om det svenska sportbilsundret konstaterade man att Koenigsegg har gett sig in på en lukrativ men supertuff marknad. Världsmarknaden för supersportbilar värderas till 22 miljarder kronor och inom de närmaste fem åren förväntar sig analytiker att den fördubblas.
– Eftersom 50 procent av marknaden för dessa bilar finns i USA var det viktigt att vår nya modell, CCX, anpassades för amerikanska förhållanden, berättar Christian von Koenigsegg.
Den nya modellen premiärvisades på Genévesalongen i mars och förutom att den följer amerikanska säkerhetsföreskrifter är den anpassad även på andra sätt.
– Vi har höjt karossen med 50 centimeter för att kunna få plats med en del av de amerikanska basketmiljonärerna. Ingen av våra konkurrenter kan erbjuda en normal sittställning för den som är drygt två meter lång.

FÖR DEN NYA CCX har man byggt upp en nyproduktionslina på fabriken i hangarerna vid den gamla flygflottiljen i Ängelholm. När man trimmat in kapaciteten ska det byggas 50 bilar om året här.
– I år hoppas vi kunna bygga 20 bilar. Just nu är det tolv månaders väntetid på att få en bil. Men ganska snart ska vi komma ifatt och kunna erbjuda kunderna snabbare leverans, säger Christian von Koenigsegg.
Den nya modellen har genomgående kolfibermaterial i både chassi och kaross. Nytt är också att motorblocket är gjutet speciellt för Koenigsegg på en fabrik i England.
– Trots att vi nu har anpassat motorn för den amerikanska 91-oktaniga bensinen har vi kunnat behålla samma prestanda.

DEN SVENSKE sportbilsmiljonären avslöjar också att motorn i nya CCX enkelt går att ställa om till etanoldrift.
– Vi måste programmera om lite i databoxen och skaffa större injektorer. Men eftersom energiinnehållet är större i etanolen så kan vi öka antalet hästkrafter från 800 hästar till 900 hästar, berättar Christian von Koenigsegg.
Ännu finns inga officiella fartrekord satta med den nya modellen, men enligt fabrikens egna test är den minst lika snabb som föregångaren. Om ett par veckor får vi svart på vitt när en bil fraktas till England för test hos Jeremy Clarkson i det populära tv-programmet ”Top gear”. 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset