Pelikan har länge varit ett tillhåll för Stockholms kulturbohemer. Utbudet är husmanskost och enligt Metros recensent Björn af Kleen är nivån på pris och kvalitet skiftande.
Pelikan har länge varit ett tillhåll för Stockholms kulturbohemer. Utbudet är husmanskost och enligt Metros recensent Björn af Kleen är nivån på pris och kvalitet skiftande.

Pelikan
Betyg: ••


ÖLHALL. I början av 2000-talet var Blekingegatan 40 på Södermalm en av mina vallfärdsorter. Restaurangen Pelikan, som ligger där sedan år 1904, är nämligen en av Stockholms bästa singelinrättningar.

Det beror dels på inredningen – dov träpanel, trygga bås och pelarskrymmen är skonsam miljö för ensamätare. Pelikans status som tillhåll för kulturbohemer gör också att individualister känner sig välkomna. Faktum är att akustiken i den gamla ölhallen är så gäll att det nästan är omöjligt att konversera om man inte fyllevrålar.

Om man ändå envisas med att komma i grupp föreslår jag den undangömda matsalen innanför baren där man, till skillnad från i Stora hallen, kan boka bord. I höstas, när Annette Kullenberg firade sin biografi över Marianne Höök med releasemiddag, åt jag fläsklägg med rotmos och tre sorters senap därinne för 167 kronor och jag minns det som en av höstens bästa kvällar – även om man går miste om träpanelsporren i Stora hallen.
 
Man skulle kunna tro att Pelikans utbud av stabbig husmanskost håller superstabil nivå. Men liksom prissättningen är den skiftande. Härom torsdagen fick vi – som bordsgrannar till TV 4-korren Rolf Porseryd och hans återkommande gubbgäng – in en tragiskt torr portion oxrullader med sur lök (172 kronor). Prisvärt är det knappast längre. Köttbullarna, stora och ibland stiffa som frusna komockor, går loss på 164 spänn. Pyttipannan kostar 140 – en prisökning på 46 kronor på fyra år. Varför?

Som menyn ser ut i skrivande stund – var är mina älgjärpar? – är säkraste kortet Grosshandlarmenyn: gubbröra, fläsklägg, choklad. Med allehanda alkohol 600 spänn. Det är bra luffarkäk.

Ett av Pelikans mest kända inventarier var konstnären och författaren Slas, död i fjol. I mars kommer Slas son Nils Claesson ut med en avslöjande bok om sin far, uppgörelsen ”Blåbärsmaskinen” på Ruin förlag. Ett utmärkt tillfälle också för Slas gamla utfodrare Pelikan att inventera och se över sin dagsform.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset