Metros Hannah Andersson visar hur man gör en goblet squat på Balance gym i Stockholm.
Metros Hannah Andersson visar hur man gör en goblet squat på Balance gym i Stockholm.

Är du ingen gymälskare eller helt enkelt inte har tid att träna på gymmet? Metros Hannah Andersson ger sina bästa tips för smart och tidseffektiv hemmaträning.

Henry Lundholm

Stående rodd.

Henry Lundholm

Split squat, nedre position.

Henry Lundholm

Axelpress.

Henry Lundholm

Axelpress, nedre position.

Henry Lundholm

Bergsklättraren, med böjt ben.

Henry Lundholm

Bergsklättraren, med sträckta ben.

Henry Lundholm
Henry Lundholm

Redskap för en effektiv hemmaträning.

Att bygga ett hemmagym är optimalt för den som inte hinner till gymmet men fortfarande vill få in träningen i vardagen. Med lite fria vikter kan du få till både tuffa och pulshöjande träningspass. Hur smidigt är det inte att kunna träna i vardagsrummet?

Det krävs inga avancerade gymmaskiner för att sätta ihop ett 20-minuters träningsprogram som stärker upp din kropp. Allt du behöver är lite fria vikter. Mitt tips är att du börjar med att införskaffar dig några hantlar och kettlebells. Med dessa redskap kan du kombinera oändligt många övningar. För lite variation skulle jag även satsa på ett gummiband, pilatesboll och hopprep.

Hemma träning kan vara minst lika effektiv som gymträning. Med en smart kombination av funktionella övningar kan du ge din kropp en riktig genomkörare. I 20-minutersprogrammet nedan har jag kombinerat 5 olika övningar som går igenom kroppens större muskelgrupper.  

Skippa att stressa iväg och kriga om vikterna på gymmet om du har ont om tid. Köp hem lite fria vikter och testa mitt effektiva träningsprogram som du kan beta av på tjugo minuter. Förbered dig på ett svettigt och pulshöjande pass! 

LÄS MER: Fler träningstips på Hannah Anderssons blogg

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset