Busschauffören skadades allvarligt i explosionen och fördes med ambulans till sjukhus.
Busschauffören skadades allvarligt i explosionen och fördes med ambulans till sjukhus.

Två dagar efter bussexplosionen vid Klaratunneln i Stockholm säger entreprenören Keolis att de inte kommer sluta köra biogasbussar. Det rapporterar DN.

Samtliga bussar i Stockholms län som går på biogas på uppdrag av SL körs av entreprenören Keolis. Av samtliga 326 bussar är majoriteten (299 stycken) av samma modell som den som i söndags exploderade vid Klaratunneln och skadade en person.

Av en rapport från 2016 om bussar och brandsäkerhet av Sveriges Bussföretag, som DN tagit del av, beskriver experter gasbussars säkerhet som tvivelaktig.

Bland annat beskriver experter att ”Konsekvenserna när en gasbuss brinner i vissa speciella situationer kan bli så allvarliga att detta måste beaktas i planering och dimensionering av åtgärder”, enligt DN.

LÄS MER: Brandexpert: Inför färgade nummerplåtar på gasfordon för att rädda liv

Keolis fortsätter köra biogasbussar

Trots det säger nu Keolis tekniska chef, Karl Orton, till tidningen att det inte finns någon anledning att oroa sig för gasbussarna.

Enligt honom har olyckor av den typen att bussar kör in i väghinder inträffat flera gånger tidigare och att det var första gången i söndags som konsekvenserna blev så omfattande.

LÄS MER: Buss exploderade i centrala Stockholm

På frågan om Keolis planerar att sluta köra biogasbussar svarar Karl Orton:

– Nej, vi har kört biogasbussarna sedan 2004 och hittills har det fungerat fantastiskt bra. Låt oss titta på orsaken innan vi drar några slutsatser.

Trafikverket, fordonstillverkaren MAN, polis och räddningstjänst, Region Stockholm och Keolis kommer nu med eventuellt fler inblandade parter att utreda bussexplosionen i söndags för att ta reda på vad exakt som gick fel, skriver tidningen.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset