Fredrik Wallén (KD) hoppas att nya upphandlingen ska leda till bättre kvalité i färdtjänsten. Flera av taxiförarna Metro har pratat med uppger att lönsamheten är dålig för färdtjänstresor.
Fredrik Wallén (KD) hoppas att nya upphandlingen ska leda till bättre kvalité i färdtjänsten. Flera av taxiförarna Metro har pratat med uppger att lönsamheten är dålig för färdtjänstresor.

Färdtjänsten i Stockholms län har under lång tid präglats av försenade bilar. Något som får konsekvenser för resenärerna som ofta är vid dålig hälsa. Nu ställer Alliansstyret i landstinget nya krav på sociala villkor för taxiförarna.

Varje dag är runt 300 färdtjänstresor försenade 20 minuter eller mer i Stockholms län. För hjärtsjuka Karin Gustafsson, 60, innebär det att hon tvingas vänta stående på trottoaren med rädsla för att svimma, varje vecka, vilket Metro rapporterat om tidigare.

Enligt Synskadades riksförbund i Stockholms och Gotlands län har färdtjänsten blivit ett ”lotteri med tryggheten som insats”. I oktober hölls en manifestation för en jämlik och fungerande färdtjänst utanför landstingshuset.

Nu startar Alliansen en ny upphandling av färdtjänsten med nya krav på sociala villkor för förarna – något som även Socialdemokraterna har efterfrågat tidigare. Det handlar till exempel om lön, arbetstider och semester.

LÄS MER: Här erkänner taxiförarna: Vi struntar i färdtjänstresor

– Det är inte per definition ett krav på kollektivavtal, men villkoren ska vara i nivå med det, säger Fredrik Wallén (KD), ordförande i Trafiknämndens färdtjänstberedning.

Förhoppningen är att minska förseningarna och ge resenärerna ett bättre bemötande.

– Ju godare villkor desto större utrymme för nya chaufförer att trivas i yrket och fortsätta med det. Det krävs lämpliga förare med rätt erfarenhet för att höja kvalitén i färdtjänsten, säger Fredrik Wallén (KD).

När färdtjänstresenären Karin Gustafsson frågade en av förarna om förseningarna berättade han att många förare undviker färdtjänstresor eftersom att de ger sämre betalt i förhållande till andra resor. När Metro frågade taxiförare på stan uppgav fem av tolv förare att de struntar i färdtjänstkörningar på grund av dålig lönsamhet.

LÄS MER: Hjärtsjuka Karin, 60, tvingas vänta på försenad färdtjänst varje vecka

– Det finns förare som säger precis det, att färdtjänstresorna inte ger någonting. Men andra förare säger att tack vare att jag har bilen knuten till ett bolag med färdtjänst får jag fler resor än annars. Det gäller att se det halvfyllda glaset, säger Fredrik Wallén (KD).

28 september 2017: Karin Gustafsson, 60, berättar om hur hon riskerar att svimma av när hon väntar på försenade färdtjänstresor.

Fredrik Wallén menar att förseningarna i första hand beror på faktorer som förarbrist och trafiksituationen i innerstan där det pågår många byggarbeten.

Även om han inte håller med om att lönsamheten för färdtjänsttaxi är låg i det stora hela så tror han att ökad ersättning till förarna kan minska förseningarna i viss mån.

– Det finns en bild av att lönsamheten är dålig och det gör att vissa förare väljer att ducka för färdtjänstresor. Om lönerna ökar tror jag att det kommer påverka positivt.

Den nya färdtjänstupphandlingen

  • 21 november beslutar trafiknämnden i Stockholms läns landsting att starta upphandlingen av färdtjänsten.
  • Upphandlingen gäller förutom färdtjänsttaxi även rullstolstaxi, bårtaxi, anropsstyrd närtrafik och callcentertjänster.
  • Förutom krav på sociala villkor kommer det ställas krav på utbildning för förarna i lokalkännedom och kunskap om olika diagnoser, bemötande, minskad miljöpåverkan, skärpt kontroll och skärpt uppföljning.
  • Den grundläggande tilldelningen av färdtjänstresor höjs samtidigt från 198 till 216 resor per år.
  • Enligt planen ska trafiknämnden fatta beslut om vilka aktörer som ska köra färdtjänsten under 2018 och den nya trafiken vara igång 2019.

Källa: Stockholms läns landsting

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om färdtjänst