Joakim Mörnefält vill att även privata bolag gör som Svenska Spel.
Joakim Mörnefält vill att även privata bolag gör som Svenska Spel.

Nu slutar Svenska Spel göra reklam för sina nätkasinon, som de själva kallar för de farligaste spelen. Många menar att reklamen misslyckas med att vara måttfull och att den borde förbjudas. Nu ställer sig statliga Svenska Spel bakom ett totalförbud av reklam för nätkasinon.

– Vi är för en riskklassificering och hårdare regler för de farligaste spelen, där nätkasino ingår. Det är något vi har påtalat för Ardalan Shekarabi att vi vill ha med i lagen. Med anledning av det har vi beslutat att stoppa alla egen annonsering för vårt nätkasino under 2019. Det är till och med så att vi är för ett förbud av nätkasinoreklam, säger Svenska Spels kommunikationsdirektör Joakim Mörnefält till branschtidningen Resumé.

LÄS MER: Majoritet vill förbjuda spelreklamen

Kritik från privata spelbolag

Debatten kom spelreklam har gått varm under våren. Spelbranschen själva har riktat kritik mot att statligt ägda Svenska Spel investerar mer pengar i reklam än privata spelbolag, trots att de fortfarande har monopol för spelprodukter som skraplotter. Dessa produkter omfattas inte av reklamstoppet.

Forskning från Folkhälsomyndigheten visar att samtidigt som reklamen för nätkasinon ökat kraftigt de senaste åren har också spelproblem för just nätkasinon blivit vanligare. Nu uppmanar Svenska Spels Joakim Mörnefält de privata bolagen att också sluta göra reklam för nätkasinon.

LÄS MER: Jacob Bursell: Sälj det statliga Svenska Spel

Kommentera denna artikel

Vad tycker du? Här har du möjlighet att kommentera denna artikel. Vi på Metro vill ha en öppen dialog där de som deltar respekterar varandras åsikter. Alltså förväntar vi oss att du håller en schysst ton. Du kan framföra dina åsikter på ett civiliserat sätt även om du inte håller med om andras. Vi tror på dig!

Här kan du läsa hela vår kommentarspolicy.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset