SD:s antitiggerikampanj i tunnelbanan har väckt häftiga känslor bland stockholmarna och SL är nedringt av hundratals arga resenärer. Men efter ett snabbinkallat ledningsmöte har SL bestämt sig: affischerna får sitta kvar.

Julio C Saint’ Just

”När jag talade med kundtjänst var det långa telefonköer eftersom många vill komma fram och klaga”, säger Lovisa Åbom på SL:s presstjänst.

– Vi har bedömt att det inte finns skäl att stoppa kampanjen. Rätten för ett politiskt parti att föra ut sitt budskap är stark och de budskap som förs fram är sådana att de får förekomma i offentlig miljö, säger SL:s presschef Suss Forssman-Thullberg.

I de riktlinjer SL följer står att reklam inte får vara ”stötande, sedlighetssårande eller sårande för folkgrupp”. Det är inte annonserna, bedömer SL:s ledning. 

►Politisk debatt på SL:s Facebook-sida

Kritiker har reagerat mot att tiggeriet i kampanjen uppges vara organiserat, eftersom det är en beskrivning som knappast vinner stöd hos sakkunskapen. Men SL tar inte ställning till om budskapet är sant eller inte.

– Vi kan inte ingripa gentemot sakligheten i politiska partiers argumentation. Det vore inte förenligt med vårt uppdrag.

Enligt Suss Forssman-Thullberg kan SL inte ta ansvar för följderna av annonsernas budskap, till exempel om de skulle leda till ringaktning eller aggressioner mot tiggare.

– SL har inte ansvar för innehållet i Sverigedemokraternas valkampanj, annat än att vi gjort en bedömning om huruvida den är olaglig eller strider mot de riktlinjer vi har. Bedömningen är: nej, det gör den inte.

Det var på måndagen som Sverigedemokraterna inledde en stor kampanj i tunnelbanan inför EU-valet. Annonserna innehåller bland annat budskapet ”Det är dags att stoppa det organiserade tiggeriet på våra gator”.

Reaktionerna har varit kraftiga, framförallt mot påståendet att tiggeriet skulle vara organiserat, vilket enligt kritikerna bygger på myter, vandringssägner och rena lögner.

Telefonköerna var långa till SL:s kundtjänst hade tidvis långa telefonköer av resenärer som ringde för att kräva att kampanjen stoppas.

– Ett par hundra personer ringde om det här i går, och ungefär lika många har ringt i dag. Men det är i sociala medier vi fått flest reaktioner.

En person skriver på Facebook att han mår fysiskt dåligt av att se hur man i tunnelbanan hetsar mot människor längst ner på samhällsstegen:

”Dessa personer är mina medresenärer på tunnelbanan, och har redan lägst status. Vill SL göra sig medskyldiga till att banka ned dem ytterligare i skorna genom att ta emot pengar från en organisation som sprider hatpropaganda?”

Joakim Wallerstein, kommunikationsstrateg hos SD, säger till Dagens Media att tunnelbanan var ett medvetet val för kampanjen ”för att man då i regel redan gått förbi ett antal tiggare på väg ned till tunnelbanan”.

Som stöd för påståendet om organiserat tiggeri hänvisar han till en rapport från länsstyrelsen i Stockholm som publicerades i förra veckan. Men Patrik Cederlöf, nationell samordnare mot prostitution och människohandel och en av rapportförfattarna, ställer sig frågande.

– De kan inte ha läst rapporten. Det går inte att generalisera och säga att de stora grupperna av tiggare är organiserade, säger han.

Det finns visserligen exempel på att tiggare utsatts för människohandel, organiserad av ligor, men belägg saknas för att det skulle vara typiskt.

– Däremot skulle jag vilja säga att rapporten framförallt visar på den sociala utsattheten, och där kan man resonera kring åtgärder kring det.

Det är företaget Clear Channel som ansvarar för annonsering i tunnelbanan. Metro har ännu inte kunnat nå företaget för en kommentar.

LÄS ÄVEN:

Tiggarlappen blev viral – men är full av lögner

Barn leker ljugande tiggare på fritids

Polisen: Irritationen över tiggarna växer bland allmänheten

Ligor bakom tiggarna en myt

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset