En reklambild från barnklädeskedjan Polarn o Pyret har fått föräldrar att rasa. Kritikerna kallar den för könsstereotypisk och tycker att företaget går bakåt i utvecklingen. ”Det är såklart jättetråkigt att vissa har reagerat negativt på bilden och vi tar till oss av den kritiken”, säger Nanna Hedlund, vd på Polarn o Pyret.

Reklambilden, föreställande en sminkad flicka med en allvarlig blick in i kameran, laddades upp på Polarn o Pyrets Facebooksida den 4 november:

Kritiken lät inte vänta sig; Både på Polarn o Pyrets Facebooksida och i flera stora diskussionsgrupper på Facebook. Så här lyder några av alla kommentarer under inlägget:

”Tråkigt att POP inte är ett alternativ att handla från längre. Vill man ha könsstereotyp skit finns det många andra företag som gör det bättre och betydligt billigare”.

”Alltså, när alla andra kedjor går (vissa med väldigt små steg, förvisso) mot mer lekfulla, könsneutrala barnkläder där lek och färg är i fokus klampar pop åt rakt motsatta hållet”.

”Oj! Trodde jag kommit in på fel sida… Vad hände med mixa och blanda – könsneutralt sen 70-talet? Tråkig utveckling. Ett stort steg bakåt…”.

LÄS MER: ”Hallå, vad är det ni säljer egentligen?”

”Ni har alltså stylat, sminkat och poserat upp ETT BARN som en vuxen kvinna för att sälja barnkläder? Jag är mållös.”

Den feministiska profilen Lady Dahmer kritiserar företaget på sitt Instagramkonto och har också kommenterat under inlägget där hon bland annat skriver: ” Ert koncept har hållt i fyrtio år. Det här är en besvikelse.”.

Men det finns också de som gillar bilden.

”Jag går tvärtemot strömmen i detta kommentarsfält men enligt mig är detta den snyggaste kollektionen pop nånsin gjort!”, skriver en person.

Nanna Hedlund är vd på Polarn o Pyret. Hon säger att det är tråkigt att vissa har reagerat negativt på bilden.

– När man gör ett förändringsarbete som vi gjort och som vi även ser positiva resultat av nu – så reagerar alla olika. Det måste man få göra och vi lyssnar såklart men står också väldigt stabilt i den väg vi valt, skriver hon i ett mejl till Metro.

Vidare säger Nanna Hedlund att könsneutralitet är, och har alltid varit, en viktig del, och att de fortfarande erbjuder könsneutrala kläder i stor utsträckning.

– Vi har nu också adderat plagg med en högre modegrad och därvid följer en större variation i stil än vad man tidigare har sett hos oss. Vi vill vara ett inkluderande alternativ för alla barn, oavsett vilken stil man föredrar. Barn kan få vara barn på många olika sätt – alla är olika och gillar också olika – och vi vill inte lägga någon värdering i vilken stil våra kunder föredrar.

Har ni förändrat ert koncept?

– Vi har uppdaterat vårt koncept med stöd av en omfattande undersökning som Ipsos genomfört 2016. Undersökningen visade tydligt att vi är ett älskat varumärke som man gärna handlar från, men att kunderna saknade förnyelse och en mer samtida design och färgskala vilket vi har tagit till oss och adderat till kollektionen. Men kärnan i det som är Polarn o Pyret kommer vi inte att ändra. Vi kommer att fortsätta att göra kläder som går att leka i – med stort fokus på kvalitet, hållbarhet, barnsäkerhet, bekvämlighet, bra passform och fina detaljer.

LÄS MER: ”Borgmästaren fick nog – förbjuder kroppshetsande reklam i Londons tunnelbana”

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om kläder barn