Den klassiska SF-loggan byts ut mot en mer avskalad variant.
Den klassiska SF-loggan byts ut mot en mer avskalad variant.

SF Bio har bytt ägare och har därför bytt allt från signaturmelodi till logotyp och namn, till många bioälskares stora förtret. Här är fem namn- och logotyp-byten som uppmärksammats genom åren.

SF Bio blir Filmstaden

SF Bio har bytt huvudägare vilket har tvingat fram ett antal förändringar. Under 2018 har den klassiska vinjetten från 1943 bytts ut, SF-bio har döpts om till Filmstaden, och den klassiska neoninspirerade SF-logotypen har blivit ett ”F”. Såväl vinjettbytet som den nya logotypen har mötts av högljudda protester, bland annat på Filmstadens Facebook. ”Får känslan av ett lågprismärke från en matbutik”, skriver en användare om den nya loggan, och får medhåll av hundratals andra.

”Visst spretar associationerna innan logotypen har gjort sin fullbordade entré. Men vi lovar att F:et står för Filmstaden i vårt fall”, svarar Filmstaden på Facebook.

LÄS MER: Klassiska ”Bada ba ba-ba-ba-baaaaa”-slingan skrotas på SF

Folkpartiet blir Liberalerna

Folkpartiet blev Liberalerna, och våren 2016 presenterades partiets nya logga. Kort efter att det nya L:et presenterats svämmade nätet över av skämt som anspelade på loggans likheter med det manliga könsorganet. Partiledare Jan Björklund var inte sen att hänga med.

– Det är ett tydligt, kaxigt L med karaktär. Om någon med vild fantasi vill läsa in att vi är ett potent parti så får de väl göra det, sade Björklund till Sveriges Radio.

LÄS MER: Apple stoppar Liberalernas logotyp – för grov

Spotifys äldre logotyp till vänster, och den nyare till höger. Foto: Spotify (montage).

Spotify ändrar grön nyans – folk rasar

Även små förändringar kan få många att reagera med ilska. När Spotify i det tysta ändrade färgen på sin logotyp 2015, från grön till en annan typ av grön, lät reaktionerna inte vänta på sig, och många tog till sociala medier för att deklarera att de minsann tänkte byta till en annan tjänst för musikstreaming. Så här tre år senare kan det dock inte annat än konstateras att Spotify fortfarande är klart störst, sett till antalet användare.

LÄS MER: Nej, Daniel Ek har inte lämnat Spotify

Foto: SVT/Elgiganten (montage).

Elgiganten anklagas för att härma SVT

När elektronikkedjan Elgiganten bytte logga 2014 var det många som tyckte att den påminde om något. Hade man inte sett den gröna, snedvridna pilen någonstans förut? ”The stöld-evolution of the swedish SVT play-logga har nu nått Elgiganten”, twittrade sociala medier-profilen Emanuel Karlsten, bland annat.

– Det är svårt att hitta en logga som inte liknar någon annan logga på de nordiska marknaderna. Sen tycker väldigt många att den är lik SVT plays och det är trist. Vi vill gärna ha en unik logga och försöker inte att efterlikna deras, svarade Jessica Wallin på Elgiganten, i Aftonbladet.

LÄS MER: Bedragare utger sig för att vara Elgiganten – nu varnar polisen

Flaggproblematik när Statoil blev Cirkle K

När den norska beninmackkedjan Statoil såldes till kanadensiska Couche-Tard beslutades att alla Statoil-mackar i Skandinavien skulle döpas om till Cirkle K, eftersom det redan var ett inarbetat namn i andra länder. Men när omskyltningen skulle påbörjas uppstod en viss flagg-problematik. En bild började spridas i sociala medier på tre Cirkle K flaggor bredvid varandra, vilket förde associationerna till den amerikanska rasistorganisationen Ku Klux Klan, KKK.

Uppståndelsen kring flaggmissen gjorde senare att Cirkle K gick ut med att de skulle ”ändra i flaggningen för att undvika tolkningar”.

View post on imgur.com

 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset