Malin Ewerlöf säger att det är viktigt att springa efter sina egna förutsättningar.
Malin Ewerlöf säger att det är viktigt att springa efter sina egna förutsättningar.

60 000 människor ställer på lördag upp i Göteborgsvarvet. Att toppa formen kan vara väldigt svårt. Men med elitlöparen Malin Ewerlöfs tips kan det vara lättare.

Göteborgsvarvet är ett halvmaraton som varje år hålls i Göteborg. Både elitlöpare och amatörer ställer upp för att klara av att springa de 21 kilometerna på en så god tid som möjligt.

Även om du har tränat som en dåre hela året för detta eller om du har skjutit upp löprundorna och nu har panik över att du bara har några få mil i benen är det viktigt att ladda upp på rätt sätt.

Malin Ewerlöf är en före detta elitlöpare med bland annat en silvermedalj från EM och 24 SM-guld. Hon säger att det inte är någon idé att försöka ta igen missade pass.

– Det går inte att ta igen missad träning. Sista veckan handlar om att formtoppa. Det kan vara väldigt svårt. Men om man har loppet i åtanke och ser till att sover och äter rätt och kör några lättare pass under veckan så borde man bli lätt i kroppen, säger hon.

LÄS MER: Så tränar du upp löpningen inför loppet

Hur ska man tänka med maten?

– Det är ett halvmaraton. Det kräver inga extrema matrutiner som kan vara bra vid längre lopp. Mitt tips är att försöka äta som normalt, kanske lite mer kolhydrater.

Om man har tränat alldeles för lite. Vad gör man då?

– Det är inget konstigt. Det gäller att tänka som när man har tränat mycket – lägga sig på en rimlig nivå och hålla rätt tempo. Om man inte har tränat kan man inte förvänta sig att det ska gå snabbt. Man får springa utifrån de förutsättningarna man har.

Just nu är det 27 grader i Göteborg och det ser ut att bli varmt i helgen också. Hur påverkar det?

– Det är väldigt individuellt. Men det är viktigt att tänka på att dricka väldigt mycket. Både under, innan och efter loppet. Det kan vara bra att ha en keps och hälla vatten över sig om det bli väldigt varmt.

Är det vatten som ska drickas? Eller är sportdryck bättre?

– Vatten ska man dricka men det går inte att bara dricka vatten. Kroppens salter hamnar i obalans. Då kan det vara bra med vätskeersättning. Sportdryck är också bra. Både kroppen och hjärnan behöver kicken från det. Så en kombination av alla tre är bäst, säger hon.

LÄS MER: Löpningen rena terapin för Malin

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset