Fotodelningstjänsten Instagram tappade nästan en av fyra användare efter att de gått ut med sina nya policyregler. Men Instagram har bestridit siffrorna.

Nyheten att fotodelningstjänsten Instagram tappat var fjärde användare gav i fredags aktieägarna en kort börsfrossa. Men uppgifterna har avvisats och aktien återhämtade sig. När fotodelningstjänsten Instagram efter julhelgen uppgavs ha tappat nästan en fjärdedel av sina användare satte aktieägare glöggen i halsen.

Facebook, som äger Instagram, fick se sin aktie dyka med nästan tre procent. Det var bland annat tidningen New York Post som, utifrån siffror presenterade av App Data som mäter användningen, rapporterat en stor dipp i användarsiffror, som i sin tur kopplades till ett omtvistat användaravtal.

Men Instagram har bestridit uppgifterna och har fått medhåll. Bland annat kopplas tappet samman med julhelgen.
– Tappet mellan 24–25 december verkar sannolikt vara kopplat till helgen då folk reser och överlag har andra rutiner än vanligt, säger Brittany Darwell på Inside Network som äger App Data, till nyhetssajten Cnet. Hon tillägger att flera andra appar såg liknande trender.

Samtidigt har det påpekats att App Data bara har tillgång till information om användare som kopplar sitt Instagram-konto till sitt Facebook-konto, enligt Darwell, cirka 20–30 procent av alla användare. Efter några timmar hade aktien återhämtat sig och Instagram säger sig ha en "stark och stadig ökning" av användare.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset