Sommartider är cabtider och allra hetast just nu är plåtcabbar i mellanklassen. Till dem hör nya Opel Astra Twin Top, en fyrsitsig cabriolet som rymmer gott om bagage med taket uppfällt och som inte kostar skjortan.
För de cirka 100 000 kronor du sparar genom att köpa en Astra framför en Saab 9-3 eller Audi A 4 cab kan du unna dig, familjen och eller vännerna en vecka på rivieran, där denna typ av bil verkligen passar bra, varje år ett tag framöver.
Med sitt plåttak är dock Astra TT en bra allroundbil som bör fungera hyfsat även i svenskt vinterklimat. Ljudisoleringen är i stort sett lika bra som i vanliga Astra, med undantag för lite vinddrag runt skarvarna i taket på motorväg.

Testbilen var utrustad med sexväxlad låda och tvålitersturbon på 170 hästkrafter, en riktigt trivsam motor med ett härligt ljud som räcker bra utan att priset sticker i väg för mycket.
Även om man helst glider fram med taket nere ägnar de flesta betydligt fler timmar åt att köra med taket på bilen uppfällt, och då förvandlas Astra TT till en låg och snabb kryssare för två vuxna och två barn.
Är man längre än 170 centimeter ska man inte försöka sitta i baksätet. Fram är det däremot gott om plats i de skålade, generösa stolarna i brunt läder. Den sluttande taklinjen ger begränsat med sikt bakåt och med det svarta innertaket blir det mörkt och murrigt i kupén.
I bakluckan finns plats för en hel del bagage, som är svåråtkomligt med taket nedfällt. I högre farter får man också dras med lite vinddrag runt armar och ben.

Men det är petitesser och det enda vi egentligen saknade i testbilen är armstöd fram och ESP. Finishen på interiören är hyfsad, trots silverfärgad plast på mittkonsolen.
Konkurrenterna är i första hand Renault Mégane cabriolet, VW Eos och Peugeot 307 cc. Volvo C 70 har också tredelat plåttak men hamnar liksom Saab och Audi i en annan prisklass.
Med tanke på den fina prestandan och den stabila känslan är Opel Astra Twin Top ett lite stramare alternativ än sina franska bröder. Den lär stå sig bra som begagnad om konstruktionen visar sig tillförlitlig.
Opels varumärke tjänar på en sportigare inriktning och med sin attityd är Astra Twin Top defintivt mer verklighet än dröm.

Vad tycker motorpressen? Alla testare framhäver priset och utseendet som bilens starkaste kort. Inte så mycket sportbil utan mer glidarbil med fullt tillräckliga köregenskaper.
Brittiska Autocar menar att Astra TT är billigare än konkurrenterna. Med uppfällt tak är bagaget rymligast i klassen och både in- och utsida håller hög standard, menar testaren. What Car tycker att chassit är lite guppigt på dålig väg men samtidigt uppträder bilen lugnt och stabilt. Krockgardiner får man dock klara sig utan.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset