4,5 miljoner svenska Com Hem-kunder är utan Discoverys kanaler.
4,5 miljoner svenska Com Hem-kunder är utan Discoverys kanaler.

Förra fredagen släcktes alla Discoverys kanaler, bland annat Kanal 5, ner för tv-leverantören Com Hems kunder. Men varför bråkar parterna och vilka är den största förloraren? Det här har hänt i tv-konflikten.

Vad handlar det här om, egentligen?

Sedan förra fredagen, den första september, har 4,5 miljoner svenska Com Hem-kunder inte kunnat se på någon av Discoverys kanaler. Avtalet mellan parterna löpte ut, och de har inte kommit överens om ett nytt.

Det handlar om de här tv-kanalerna: Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Eurosport, Discovery Channel, Discovery Science, Discovery World, Discovery HD Showcase, Investigation Discovery, TLC och Animal Planet.

I onsdags anmälde Discovery Com Hem till Konkurrensverket, på grund av deras ”missbruk av dominerade ställning på marknaden”.

Orsaken till anmälan är att Discovery anser att Com Hem utnyttjar det faktum att de har kontrollen på över 50 procent av landets distribution till att sätta tryck och pressa priser på ett sätt som ingen annan på marknaden kan göra.

Enligt Discovery kräver Com Hem i förhandlingarna att Discovery ska ge dem mer rättigheter och mer innehåll, samtidigt som Com Hem ska betala mycket mindre än vad de gjort tidigare.

Okej. Varför kom de inte överens om ett nytt avtal?

Enkel förklaring: Discovery vill att Com Hem ska betala mer för att sända deras kanaler, men det vill Com Hem inte göra.

Mats Sjödin, chefredaktör för nyhetsbrevet tv-nyheterna, förklarar varför Discovery vill ha mer betalt.

– De har köpt på sig massa dyra rättigheter, som OS och fotbollsallsvenskan. Det är därför de försöker höja priserna, för att täcka upp den kostanden, säger han.

Sporträttigheterna kostar allt mer, och Sjödin beskriver det som en hysteri. Enligt honom är det i princip bara sporträttigheterna som folk är beredda att betala för. Det i sin tur innebär naturligt att alla kanaler vill ha dem, vilket hetsar upp priserna.

– Och operatören, Com Hem i det här fallet, vill inte betala mer. Då skulle de behöva höja priserna för sina kunder, vilket kan innebära att de förlorar kunder, säger Mats Sjödin.

LÄS MER: Tv-konflikten: Discovery anmäler Com Hem

Men måste inte både Com Hem och Discovery förlora pengar på att kanalerna inte visas?

Nja. Historiskt sett har operatörer som blivit avstängda av Discovery inte gjort några stora kundförluster, enligt Mats Sjödin.

– Där syns det inga skillnader. Discovery däremot förlorar annonsörer, framför allt när det drabbar deras flaggskeppsändningar – fotbollslandskamperna.

Varför ger Discovery inte med sig då, om de förlorar pengar?

 – De vill höja prisnivån på lång sikt. En fotbollsmatch är en jätteliten del, medan intäkterna från operatörerna är en ansenlig del av den årliga inkomsten. Det är en taktik de har.

Så vem ska man lägga skulden på?

– Jag tycker att både Com Hem och Discovery har sin del av skulden. Men det är klart, det här är femte gången som Discovery hamnar i den här typen av situation, så en större skugga hamnar över dem, säger Mats Sjödin.

Vad säger annonsörerna?

Konflikten kan bli ett hårt slag för annonsörer som har avtal med Discovery. Det säger Anderas Eriksson, vd för Sveriges annonsörer, till Dagens Media.

– Problemet vi har i Sverige är att det är en begränsad konkurrens av svensktalande kanaler, och det innebär såklart konsekvenser för tv-annonsörerna, bland annat i kraftiga prisökningar, säger han till branschtidningen.

Han är kritisk till konflikten – men menar att Discovery själva inte förlorar speciellt mycket på det. De har ju gjort det förr.

Eriksson tror att kostnaderna kommer att fortsätta öka, och att det snarare leder till en negativ utveckling för annonsörerna, inte kanalerna.

LÄS MER: Discovery i rasande attack mot Com Hem

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om tv