Jag är egentligen jättebra på att sälja, säger jag förläget till en vän. För att ”kunna sälja” är ju inget jag stoltserar över. Att vara bra på att sälja, sig själv eller det man vill, är inget man får pluspoäng för i Sverige. Tvärtom anses man vara ytlig, beräknande och lite av en förrädare.
Finns det några människor som fått utstå så mycket smädelse som dammsugarförsäljare och bilförsäljare? De är arketypen för vad vi ogillar, en krämare. De invaderar vår privata sfär, är ihärdiga och har till uppgift att berätta varför just deras grej är så mycket bättre än andras. Tyvärr ligger detta inte alls i linje med vår berömda skandinaviska jantelag, där kollektivet är i centrum. Du ska inte tro att du är förmer än andra.

Oavsett orsakerna är det dags att lägga bort denna fula ovana. Om vi ser på världen i dag så skulle man kunna likna den vid en gigantisk marknadsplats. Vi måste inte längre köpa det som finns till hands. Vi kan välja och vraka. Går det inte att köpa i Sverige, tja, då får man titta utanför Sveriges gränser.
Så då bör vi rimligen slipa vår förmåga att berätta varför just detta är den vara eller tjänst som du ska välja.
Och för rätt pris är vi alla till salu, eller hur? När polska tandläkare erbjuder sig att fixa dina tänder för halva priset, vad väljer du? När du går på dejt, hur säljer du dig då? När din chef kräver en arbetsuppgift som du inte tror på, vad gör du då? Jag säger som Julia Roberts i ”Pretty woman”: It’s just geography.
I dag finns inte längre någon motsättning mellan kommers och idealism. Äkta värden, drömmar och visioner säljer och det är inget fel i det. En bra säljare tror på det han eller hon gör. En bra affärsidé innehåller en vision som innefattar mer än att tjäna pengar. I vårt informations- och kunskapssamhälle har konsumenterna mer kunskap än någonsin. Om du vill uppnå något måste du kunna övertyga och skapa förtroende. Det räcker inte med en fin förpackning. Du måste erbjuda ett värde.

I  detta uppstår just nu en ny arena för människor som vill kombinera sin vilja att göra något bra för hela samhället och att göra affärer. De kallas sociala entreprenörer.
De ifrågasätter varför det är fint att jobba gratis, och fult att tjäna pengar.
De stör det rådande ekonomiska systemet genom att skapa business av sin idealism, allt från försäljning av ekologiska produkter till rättvis handel och produktion av kläder. De tvekar inte att använda sina krämarkunskaper för att driva sin agenda. De blandar politik och företagande. De bryter normer och gränser för vad vi hittills har trott var vattentäta skott mellan affärer och filantropi. Men framför allt ser de företagsformen som det bästa sättet att rädda världen.
På Svenska uppfinnareföreningens topplista över 1900-talets viktigaste uppfinningar hamnar dammsugaren på 32:a plats, mellan solcellen och GPS:en. Här såldes drömmen om ett dammfritt liv till den trötta hemmafrun. En berömvärd samhällsinsats värd upprättelse.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset