Valves Artifact och Blizzard Hearthstone skiljer sig drastiskt från varandra men de tävlar initialt om samma publik.
Valves Artifact och Blizzard Hearthstone skiljer sig drastiskt från varandra men de tävlar initialt om samma publik.

Nu går Valve i clinch med Blizzard när de släpper Hearthstone-utmanaren Artifact. Metro Esports redaktör Erik Glanell ser en svår kamp för nykomlingen framför sig.

Många hade på känn vad det var som väntade, ändå vibrerade rummet av spänning. Valve skulle avtäcka sin nästa stora efterlängtade titel under The International 2017 och förväntningarna var höga. Logotypen för ”Artifact” visades och fick ett förväntansfullt sus att gå igenom publiken.

Vad som hände sen är ett praktexempel på ren och skär besvikelse.

När texten ”The Dota card game” dök upp på skärmen byttes ”Jaaaa” mot ”Awwww”. Folk kunde för sina liv inte förstå varför Valve efter så lång tid utan nyheter på spelfronten ”bara” hade ett kortspel att presentera.

Kritiken var inte mild och Valve anklagades för att gå dit pengarna ledde dem i stället för att lyssna på communityn.

Spelsläppet var dock ett krigsrop. Ett försök att utmana Blizzards framgångssaga Hearthstone. Ett försök att stjäla andelar. En fajt mellan två esportjättar.

LÄS MER: Nu har moba-genren fått sitt eget battle royale-spel

I dag går Artifact in i ringen redo att slåss om kortspelarna. Så har spelet någon chans?

Spelidén ser intressant ut. Artifact har plockat flera element från moba-genren. Karaktärer känns igen från Dota, det finns minions och spelplanen är uppdelad i tre lanes. Den som först raserar två av motståndarnas torn i olika lanes eller ett torn och en ”ancient” i samma lane vinner.

Valve har dessutom ett litet trumfkort i kavajärmen.

Framgången för det traditionella kortspelet Magic: The gathering (MTG) har varit viktig för Heathstones succé på esportscenen. Så när Valve bestämde sig för att göra ett kortspel tog de in Richard Garfield, skapare av MTG, som designer för spelet. Ett snillrikt drag som säkert kan dra Hearthstone-toppens ögon till sig.

LÄS MER: Fotbollsmatch avbröts av märklig protest mot esport

I mars 2017 hade Hearthstone 70 miljoner spelare. Det är en siffra som Artifact troligtvis bara kommer kunna drömma om. Speciellt eftersom Artifact till skillnad från rivalen kostar pengar och åtminstone upplevs som mer komplext.

Ur esportperspektiv ligger den största oron kring hur Artifact kommer vara som tittarupplevelse. Där har förvisso Hearthstone också haft sina svagheter, men Artifacts system gör det naturligt svårare att följa utan djupare kunskaper.

Likt i Dota 2 verkar planen dessutom vara att pengarna spelare spenderar i Artifact ska återinvesteras i prispotter vid tävlingar.

Hearthstone och Artifact har många stora olikheter men tävlar i mångt och mycket om samma publik.

Frågan är bara vem av esportjättarna som spelar sina kort rätt.

Valve vs. Blizzard – så har det gått tidigare

Dota 2 vs. Heroes of the storm

En närmast absurd jämförelse. Dota 2 är ett av de mest creddiga spelen att vara bra i. Spelet har den till prispotten största turneringen i esporten och har varit med bland de riktigt stora i många år nu. Heroes of the storm är en lillebror i sammanhanget. En no brainer.

Vinnare: Dota 2


Counter strike vs. Overwatch

Innan Overwatch League kickade igång hade kampen varit avgjord redan innan den började. Nu har det blivit jämnare mellan blocken. Overwatch har sannolikt fler spelare än vad CS:GO har. Counter strike har däremot sin låååånga historia att luta sig emot. En mer etablerad esport än CS får man leta efter. Om något år kanske rollerna är ombytta men hittills är det CS:GO som regerar.

Vinnare: Counter strike: Global Offensive

LÄS MER: Testa dig själv: Vilken moba-personlighet är du?

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset