Mike "shroud" Grzesiek är en av proffsen som uttalat sig om att spelarna i bland kan hjälpas av yttre ljud vid turneringar.
Mike "shroud" Grzesiek är en av proffsen som uttalat sig om att spelarna i bland kan hjälpas av yttre ljud vid turneringar.

Debatten om ljudisolering fortsätter. Nu svarar ESL på kritiken och berättar varför de inte vill ha spelarbås på sina turneringar.

Efter finalen i ESL Pro league där publiken vid flera tillfällen försökte röja North-spelares positioner har debatten om ljudisoleringen vid stora evenemang ångat på. Bland andra har svenska Fnatic-stjärnan Dennis ”dennis” Edman och amerikanske proffset Mike ”shroud” Grzesiek medgett att den bristfälliga ljudisoleringen kan påverka spelet. Ibland genom publikljud, men också genom höga spelljud som till exempel från granater.

Nu svarar e-sportjätten på kritiken.

”Vi har flera ljuddämpande åtgärder däribland mjukvarulösningar för ljudbearbetning och ljuddämpning och in-earhörlurar under brusreducerande headset. Trots det går det inte att helt utesluta ljudet som tusentals av hejande fans gör så pass nära spelarna”, skriver ESL Tysklands PR-manager Christopher Flato i ett mejl till Metro.

LÄS MER: Proffsens ilska: ”Hoppas att ingen publik någonsin gör så igen”

Flera proffs har tryckt på om att spelarbås, som också är vanligt förekommande när det kommer till stora e-sportevenemang, är en bättre lösning än brusreducerande hörlurarna. Men ESL håller inte med och menar att upplägget på IEM Katowice är ett bevis på detta.

”Ljudisolerade spelarbås erbjuder en lösning för ljuddämpning. Men de dämpar också energin som finns på en LAN-turnering och avskärmar spelarna från publiken. Något som är en viktig dynamik för ett engagerande och spännande sportevenemang på hög nivå. Omdömet från spelare vid till exempel IEM Katowice är ett bevis på att vår nuvarande lösning är rätt väg att gå”, svarar Christopher Flato.

Vad för slags tester har gjorts för att försäkra att spelare inte hör publik eller kommentatorer?

”I och med  varje stor förändring i våra kommunikationssystem går våra ljudingenjörer igenom ett test som simulerar en liveturnering. På plats görs också finjusteringar för att försäkra att våra metoder fortfarande erbjuder den bästa möjliga spelmiljön. Det inkluderar att balansera tydlig lagkommunikation och samtidigt filtrera ut så mycket oönskat ljud som möjligt”, skriver Flato.

LÄS MER: Krönika: Att blunda för förnyelse kan bli dödsstöten för NiP

I fallet med ESL Pro league hävdar organisationen att de fick reda på problemet först efter att finalen avslutats och därför inte kunde ingripa.

”Om turneringsintegriteten vid något tillfälle äventyras råder vi spelarna att omedelbart rapportera problemet till vårt team på plats. I det här fallet fick vi tyvärr inte reda på att spelarna kunde höra publikens skrik, som möjligtvis kunde ha äventyrat integriteten i matchen, förrän efteråt”, skriver Christopher Flato och poängterar att de vid kommande evenemang kommer att vidta ytterligare åtgärder för att försäkra sig om att spelet inte ska kunna påverkas på ett orättvist sätt.

Read the full ESL-statement to Metro in English

We have a number of sound damping measures in place including software solutions for sound equalization and noise suppression, as well as in-ear headphones underneath a passive-noise-suppressing over-ear headset. Although using software and some passive noise-suppression can not entirely eliminate the noise being made by thousands of cheering fans that are very close to the players, we are providing our most effective solution possible to minimize any distraction and ensure tournament integrity.

Soundproof booths do offer a solution for sound damping, but this in turn also dampens the energy of a LAN tournament and disconnects the players from the crowd, which is a critical dynamic for an engaging and exciting high-level sporting event. The feedback from players at events like IEM Katowice is testament to our current solution going in the right direction.

With each improvement or significant change to our team communication system, our audio engineers go through a simulated test of a live tournament, as well as final tweaks on site to ensure our method is still providing the best possible playing environment. This involves balancing intelligible, clear team speech while also eliminating as much unwanted noise as possible.

If at any time the integrity of the tournament is compromised, the players are advised to immediately report the issue with our readily available league operations team. Unfortunately, the fact that players could hear a chant that could possibly compromise the integrity of the match was not brought to our attention until after the fact.

We will continue working on improvements to the audio solution, and for our next events will implement further efforts to spot and eliminate the crowd’s attempts to unfairly influence the game.

Christopher Flato
PR Manager ESL Germany

LÄS MER: Jesper ”JW” Wecksell om brorsans succé i Gamerz

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset