Virtus.pro lyfter bucklan efter vinsten i Dota2-tävlingen i Katowice. En av flera stora esportturneringar som nyligen avslutades.
Virtus.pro lyfter bucklan efter vinsten i Dota2-tävlingen i Katowice. En av flera stora esportturneringar som nyligen avslutades.

Esport- och gamingpubliken blir allt mer villiga att betala för att få tillgång till innehåll. Det visar en analys från Mediavision.

När Metro Esport presenterade sin nya kolumnist Linda ”Ding1” Herman så fick hon svara på frågan vad som är esportens största utmaningar de kommande åren.

– Att få communityt att förstå hur affärs-delen fungerar i den här branschen. Monetarisering och exklusivitet av sändningsrättigheter är på tapeten för alla de stora turneringsarrangörerna just nu. I dag förväntar sig tittarna att få allt serverat gratis. Esport-bolagen måste våga satsa på att bli mer som musik- och filmbranschen där konsumenterna blivit vana vid att mer än gärna betala en liten slant i månaden för att få tillgång till bra tjänster. Och communityt måste bli bättre på att förstå varför detta görs, svarade Linda ”Ding1” Herman då.

LÄS MER: Linda ”Ding1” Herman: 5 tips till dig som vill jobba med esport

Nu visar en färsk analys från Mediavision, som Dagens Media var först att skriva om, att det är just åt det hållet som utvecklingen går. Enligt analysen var det nästan en femtedel av esport- och gamingtittarna i Norden som betalade för att kolla under fjärde kvartalet 2017. Det är en ökning med 40 procent om man jämför med hur det såg ut för ett år sedan.

Viljan att betala för specifika funktioner hos streamingtjänster bland svenska tittare får också anses hög med sina 75 procent. Två av tjänsterna som tittarna kan tänka sig att betala för är annonsfria sändningar och olika former av belöningar i spelen.

LÄS MER: JW efter bragden i Katowice: ”En sjuk karusell av känslor”

I ett pressmeddelande konstaterar en av Mediavisions analytiker att mätningen visar på en utvecklingspotential.

– Den ökande andelen betalande tittare pekar på att konsumtionen sakta är på väg att mogna. Samtidigt är gruppen konsumenter som står beredda att betala för innehållet betydligt större än de som i dag betalar. Detta ser vi som en tydlig markör för utvecklingspotential, säger Torbjörn Axelsson, analytiker på Mediavision.

Analysen pekar även på att ökningen av antalet tittare har bromsats in efter att under flera år ökat kraftigt. Däremot har längden som publiken tittar ökat.

LÄS MER: Dennis: ”Vi kommer bli ett av de mer aggressiva lagen”

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset