… men ett uppköp lockar mer än en börsen

Peter Lydén/SCANPIX

Hjalmar Lindblad sålde år 2000 sitt bolag Sendit till Microsoft. 

Att bli köpt av Google lockar mer än börsen. Men ett uppköp är inget trick för att bli rik fort.

Listan på svenska bolag som blivit uppköpta de senaste åren blir längre. MySQL, Skype, Gapminder och Marratech är bara några exempel.
Att i stället låta sitt företag hamna på börsen är ett alternativ som blir allt mindre vanligt.
– Det har visat sig vara ganska svårt att introducera bolag på börsen och att det inte ger särskilt bra betalt, säger Raoul Stubbe, affärscoach på Stockholm Innovation & Growth, Sting.
Han menar att den växande trenden av uppköp beror på olika saker.
– Det finns flera skäl till varför bolag köper andra bolag. Ibland vill de åt kunderna, ibland kunskapen eller produkter. Det viktigaste är att kunna någonting som ingen annan kan.

Men att som nystartat företag arbeta med målsättningen att bli uppköpt av någon av jättarna på marknaden bör inte vara en medveten strategi.
– Det gäller att verkligen vara bra på det man gör och tillfredsställa ett verkligt behov. Det näst bästa är att skaffa en stor kundbas, men det finns inga snabba knep.

Hjalmar Winblad är en entreprenör som vet hur det är att bli uppköpt. För nio år sedan köpte Microsoft hans bolag Sendit för 1 miljard kronor. Nu är han tillbaka med sitt nya företag Rebtel men har ingen plan på att bli uppköpt.
– Jag tror att den bästa strategin är att inte ha någon strategi. Som entreprenör måste du utveckla ett företag för att stå på egna ben, säger han.

Enligt honom finns det dock bolag som har just en sådan strategi. Men det är något som ingen vinner på i längden.
– Jag tror att det är farligt att investera i sådana bolag, du kan lika gärna köpa en lott.

Trots att få bolag är villiga att medge målsättningen att bli uppköpta var intresset stort när Googles chef för affärsutveckling Anil Hansjee besökte Stockholm förra veckan. Ett hundratal startupp-företag från framför allt Norden och Storbritannien besökte Sime Innovation Day där Anil Hansjee pratade om vad de letade efter i nya partner.

Bland de deltagande företagen fanns både finska What-A-Map och danska Zyb. 

Rickard Kilström

Antti Saarinen, operativ chef på What-A-Map, vet hur man hamnar på rätt väg. 

Alla kan se den rätta vägen

POSITION. Hitta rätt på Liseberg och Gröna lund med mobilen. Snart kommer kartor för fotgängare.

Mobila kartor är stort. I oktober förra året kom beskedet att Nokia ska köpa Navteq för 8 miljarder dollar. De är bland de största inom geografisk information och levererar data till såväl Google maps som Mapquest.

Finska What-A-Map menar dock att dessa kartor inte är anpassade för fotgängare.
– På gps-kartorna är vägarna utmärkta och sedan är det stora gråa områden emellan. De är konstruerade för bilföraren, säger Antti Saarinen, operativ chef på What-A-Map.

Deras affärsidé går ut på att leverera olika kartor beroende på var du befinner dig. Till exempel ska du på ett nöjesfält kunna få den turistkarta du normalt bär omkring på i broschyrform i mobiltelefonen. Samma sak gäller för shoppingcenter eller skidorter.
– De är ju själva experter på platsen och vet vad kunderna vill ha, säger Antti Saarinen.

Genom att skicka ett sms ska kartan levereras till mobilen. På What-A-Maps hemsida kan dessutom vem som helst ladda upp en karta och sedan knappa in sitt nummer för att få den till telefonen. För att positionering ska fungera behöver du märka ut minst tre punkter på den egna kartan och sedan märka ut samma punkter i Google Maps.
– Det är ju väldigt många som åker till exempel till Alperna och vid en sådan stor skidort är det lätt att tappa bort sig.

•• Finns det en risk att ni som mellanhand utesluts ur processen?
– Ja, det går ju att leverera kartorna själva, men det är en ganska tung process som vi har smarta verktyg för.

Rickard Kilström

Zybs vd Tommy Ahlers. 

Ett ”Facebook” i din mobil

NÄT. Glöm bort Facebook – gör ett socialt nätverk av dina mobilkontakter i stället.
Zyb är ett danskt bolag som vill slå mynt av din telefonbok. Genom att ladda upp din kontaktlista på deras hemsida har du inte bara en backup för om något skulle gå snett, du har också skapat ett nätverk över dina vänner.
– Du kan lägga till bilder, adressinformation och länkar till Facebook eller Myspace, säger Zybs vd Tommy Ahlers.

Kontakterna synkroniseras därefter automatiskt mot din mobiltelefon via Sync ML, Synchronization Markup Language. Det är en öppen standard för synkronisering av data och finns i de flesta mobiltelefoner i dag.

Som för alla sociala nätverk hanteras mycket information om användarna. Du väljer själv hur mycket andra ska kunna läsa om dig, men för att få tillgång till en ny kontakt räcker det med telefonnumret.
– Det är visserligen lätt att skaffa någons nummer men det är fortfarande du som bestämmer vilken information du vill visa.

Den fylliga användarinformationen är också ett bra sätt att locka annonsörer.
– Vi har ingen affärsmodell för reklam ännu, men det har så klart jättestor potential för oss, säger Tommy Ahlers.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset