Det är inte ovanligt att rånare lämnar bombliknande föremål för att sinka polisen, bilden till vänster är tagen efter ett rån i Hallunda i Stockholm 2005. Till höger syns tidigare rånaren Anders Adali.
Det är inte ovanligt att rånare lämnar bombliknande föremål för att sinka polisen, bilden till vänster är tagen efter ett rån i Hallunda i Stockholm 2005. Till höger syns tidigare rånaren Anders Adali.

Förra året anmäldes endast 10 värdetransportrån i Sverige. Det lägsta antalet sedan Brottsförebyggande rådet började föra statistik. Hur gick det till? Dagens kriminella klarar inte av det, enligt ex-rånaren. Hårt polisarbete, enligt inspektören.

Runt millennieskiftet hände något i Sverige. En ny typ av grova rån blev vardag: målet var värdetransporter.

Från 16 anmälda värdetransportrån 1996 till 60 anmälda fem år senare. En nivå som skulle hålla i sig under hela 00-talet.

– Folk lyckades och såg att det gick att göra pengar. Vi låg steget före hela tiden, säger den före detta rånaren Anders Adali, 39 år.

Han var med under större delen av rånvågen och är nu aktuell med boken ”Svenska rånare”. Där beskriver han den verklighet han levde i men också vad som, enligt honom, gjort att värderånen minskat markant.

Enligt statistik från Brottsförebyggande rådet, Brå, anmäldes endast tio värdetransportrån förra året. Att jämföra med 00-talet då snittet var över 50 anmälda värdetransportrån årligen.

LÄS MER: Ex-kriminell: Jag tömmer ditt konto på 90 sekunder

Vad ligger då bakom minskningen? Anders Adali har sin förklaring.

– Dagens kriminella är inte kapabla till det här. Det är för mycket droger och dataspel. Det vi gjorde handlade om att jobba hårt, och de som var aktiva då sitter inne eller har lagt ner det kriminella, säger han.

En som länge har känt till Anders Adali är polisinspektör Björn Ek. I början av 2000-talet började han jobba med att jaga värdetransportrånare.

– Ett tag så var det något som skedde nästan varje vecka. Det här var rån som medförde en stor fara för andra, en våldsanvändning som blev mer och mer farlig. Det var stora risker varje gång de här rånen skedde, berättar han.

Till skillnad från Anders Adali menar Björn Ek att det är hårt polisarbete, förbättrade säkerhetsrutiner i kontanthanteringsbranschen i kombination med minskad kontanthantering som ligger bakom nedtrappningen av värderånen.

– Vi har länge haft tät samverkan med branschen och har genom åren lagfört många av de tyngre aktörerna, säger han.

Patrik Lundgren är säkerhetschef på Loomis, som är specialiserade på kontanthantering och värdetransporter. De har inte utsatts för ett enda rån hittills i år.

– Det är något slags rekord. 2013 hade vi 29 rån, förra året hade vi fem rån varav tre misslyckades, säger han.

Enligt Patrik Lundgren har teknikutvecklingen gjort att infärgningen av sedlarna är effektivare än någonsin. Något som resulterar i ett i princip omöjligt jobb för de som genomför värdetransportrån och vill använda kontanterna.

– Det finns inte längre incitament att råna oss.

För Anders Adali tog livet som rånare slut 2007 när han dömdes för ett värdetransportrån i Finland. Straffet blev sju års fängelse.

– Jag var arg när jag åkte in. Men det var när jag kom hem och fick se mina barn, hur de har fått lida för mitt agerande, som jag tänkte: vad fan håller jag på med?

Förutom att skriva böcker arbetar han i dag bland annat som säkerhetskonsult, föreläsare och medverkar i olika tv-program. Det kriminella livet har Anders Adali lämnat bakom sig.

– Det finns ingen happy ending i det kriminella, det existerar inte.

LÄS MER: Livet handlade om att fixa pengar till droger: ”Det var ett heltidsjobb”

Några av de största rånen i Sverige under 00-talet

2009: Helikopterrånet, Stockholm
Rånet mot G4S värdedepå i Västberga brukar beskrivas som ett av de mer spektakulära i svensk rånhistoria. Med hjälp en stulen helikopter och en slägga tog sig rånarna in genom taket på värdedepån. För att sinka polisen hade ”bombliknande föremål” placerats vid polisens helikopterbas.
Bytet: 39 miljoner kronor

2006: Landvetterrånet, Göteborg
Ombord på SAS-planet som precis landat på Landvetters flygplats fanns en värdetransport med miljoner i utländsk valuta. När pengarna lastades ur slog rånarna till med automatvapen. De lämnade även en bombattrapp som lamslog flygplatsen. Några av rånarna hade kopplingar till Bandidos.
Bytet: 8 miljoner kronor

2005: Akallarånet, Stockholm
Med en hjullastare forcerades väggen till Securitas värdedepå i Akalla och tre maskerade rånare tvingade till sig pengar. För att försvåra för polisen sprängdes en bankomat en mil från platsen, rånarna kastade även ut fotanglar längs flyktvägen.
Bytet: 26 miljoner kronor

2005: Hallundarånet, Stockholm
Rånarna tvingade ut väktarna ur Securitas värdetransport som transporterade 73 miljoner kronor och sprängde sedan fordonet. Därefter sattes flera andra bilar i brand och bombattrapper placerades ut för att försvåra för polisen. Rånet organiserades från en sambandscentral.
Bytet: 15 miljoner kronor

2002: Arlandarånet, Stockholm
Beskrivs som det största rånet hittills i Sverige. Rånare i SAS-kläder slog till mot en värdetransport i samband med att värdehandlingar och pengar lastades av från ett flygplan. I somras preskriberades brottet och efter det erkände livstidsdömda Leo ”Kinesen” Carmona, från hiphopgruppen Kartellen, att han var delaktig i rånet.
Bytet: 44 miljoner kronor

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset