Clara Löfvenhamn är ledarskapsutvecklare och driver bossbloggen.se.
Clara Löfvenhamn är ledarskapsutvecklare och driver bossbloggen.se.

Hur länge du jobbat på ett företag är inget som bevisar hur pass lojal du är. På samma sätt som din arbetsgivare ska värna om dig måste du också värna om arbetsgivaren. Det gör du genom att skippa skitsnacket och lämna företaget när det känns rätt, menar ledarskapsutvecklaren Clara Löfvenhamn.

Du tänker på företagets bästa
Om företaget du jobbar på har starka värderingar i särskilda frågor blir det lättare för medarbetarna att fatta beslut utifrån de värderingarna. Om du ska ta ett beslut om en rekrytering eller affär gör du det genom att se det ur företagets perspektiv och vad företaget tjänar på beslutet. En lojal medarbetare vet helt enkelt vad som är viktigt för organisationen.

Du skvallrar inte bakom ryggen på andra
Om du tycker att något är fel på arbetsplatsen lyfter du problemet. Du tar saker direkt med personerna det berör istället för att prata bakom ryggen på andra. Snackar kollegorna ofta skit om varandra vid kaffeautomaten? Då vågar du uppmuntra kollegorna till att ge konstruktiv kritik eller att ta upp problemet med chefen.

LÄS MER: Här är sakerna vi stör oss mest på hos våra kollegor

Du säger ifrån om du inte håller med
En organisation där alla säger ”ja” och ingen vågar säga emot är ute på hal is. På en fungerande arbetsplats är det viktigt att kunna diskutera problem tillsammans. Vill du vara en lojal medarbetare och kollega är det viktigt att våga säga ifrån när något inte känns rätt. Samtidigt måste du ha förmåga att lyssna på andra som inte håller med dig.

Du tänker på laget före jaget
Att du vågar belysa problem i organisationen och tänker på företagets bästa är viktigt på individnivå. Men att vara en del av gemenskapen är minst lika viktigt. För att vara en bra medarbetare är du noga med att stötta och lyfta dina kollegor istället för att tävla mot dem. Det gäller även utanför arbetsplatsen där du är noga med att kunder och leverantörer känner att du är engagerad.

Du stannar inte ”bara för att”
När du börjar känna att du ”gjort ditt” på företaget lyfter du det med din chef i tid. För att en organisation ska fungera krävs det att rätt person sitter på rätt plats. Om du känner att du inte kan tillföra något mer är det dags att du gör plats för någon annan. Det behöver inte betyda att du byter arbetsplats, men du kanske helt enkelt måste prova på något annat inom företaget för att kunna fortsätta vara en lojal medarbetare.

LÄS MER: Karriärcoachen: Så hanterar du dina kollegor i sociala medier

Fakta: Clara Löfvenhamn

Bor: I Lund.
Gör: Ledarskapsutvecklare och driver bossbloggen.se, som utvecklar och utbildar chefer i ledarskap.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om chef Jobb