Helén Vedlé är föreläsare och stressexpert på Get ready.
Helén Vedlé är föreläsare och stressexpert på Get ready.

Lika viktigt som det är att börja plugga i tid, lika viktigt är det att du tar pauser när du är mitt uppe i plugghetsen. Enligt stressexperten Helén Vedlé har många studenter hel fel studieteknik – men det är aldrig för sent att bryta gamla vanor.

Allt för många studenter lär sig en dålig studieteknik i tidig ålder. Den studietekniken följer sedan med oss under hela vår skolgång och jobbar emot oss utan att vi egentligen är medvetna om det. Det menar Helén Vedlé, föreläsare och stressexpert på Get ready. Hon har hjälpt många stressade studenter med att lägga upp sina studier.

– Studenter får lära sig viss studieteknik i skolan, men ingen arbetsmetodik. När de sedan kommer ut i arbetslivet har de ingen aning om hur de ska lägga upp sin arbetsdag. Det är bara förutsatt att man kan det, men det är inget man kan, säger Helén Vedlé.

LÄS MER: Elaine Eksvärd: Så gör du en redovisning som berör publiken

Gymnasieelever har ofta mer lektionstid än universitetsstudenter, som har en större chans att lägga upp sin tid. Oavsett vilken grupp du tillhör menar Helén Vedlé att en effektiv studiemetod är att satsa på regelbundna studiepass med många raster. Om du bara kan behålla koncentrationen i 20 minuter får du anpassa ditt studiesätt efter det genom att ta kortare raster mellan flera 20-minuterspass.

– Tänk långsiktigt och undersök när du ska ha dina toppar. Fundera över hur du vill att dina veckor ska se ut, när du vill plugga och när du vill vara ledig. Det skapar en bättre balans. Jag tycker att man ska se studierna som ett jobb med mer regelbundna tider.

Om du stresspluggar någon eller några dagar innan ett prov kan du i bästa fall klara av det. Men enligt Helén Vedlé kommer du inte att minnas allt det du lärt dig speciellt länge. Om du ger din hjärna mer tid åt bearbetning kommer den också att kunna lagra mer information.

– Vår framförhållning minskar stressen och då trivs vi oftast bättre under studietiden. Vårt självförtroende ökar om vi känner att vi lyckas. När vi har lättare för att nå våra mål så känner vi att vår möjlighet till utveckling ökar, säger Helén Vedlé.

LÄS MER: Här är det svenska universitet som är mest omnämnt i sociala medier

Helén Vedlés 7 steg för att minska pluggstressen

  • Skippa sociala medier under några timmar. Sätt mobilen på ljudlös och låt bli att ta upp den när du pluggar. Mobilen stör din koncentration mer än du kanske märker.
  • Tänk långsiktigt. Försök se över hela nästa termin. Hur ser kursplanen ut? När kan det komma extra stressiga perioder? Planera in några lugna dagar efter en intensiv pluggperiod.
  • Skjut inte upp det som känns svårt. Börja i god tid och plugga lite varje dag istället för att gå in i intensiva pluggperioder.
  • Ta ordentliga pauser. När vi koncentrerat oss behöver vi också vila hjärnan för att orka ta in all information. Ta längre pauser runt lunch och middag för att koppla bort studierna.
  • Var utomhus. En promenad, träning och frisk luft är precis vad din hjärna behöver efter att ha suttit vid en datorskärm eller läst kurslitteratur.
  • Sov ordentligt. Försök få minst 7 timmars sömn varje natt. Undvik att titta på mobilen eller datorn någon timme innan du lägger dig för att somna lättare.
  • Plugga med en kompis. Om du har lättare för att lära genom att diskutera det du läser kan det vara en bra idé att skaffa en pluggkompis.

Om experten

Namn: Helén Vedlé.

Gör: Stressexpert på Get ready och föreläsare i stressrelaterade frågor.

Övrigt: Har tillsammans med Rune Nilsson skrivit böckerna ”Sluta stressa på jobbet” och ”Planera smartare: Få tid för det viktiga”.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset